Insamlingar via egen plattform Nu kan du anmäla dig till Mustaschmilen 2024 Ingen sommar utan bingo Vill minimera risken att drabbas av allvarliga biverkningar Prostatacancerförbundet på plats i Almedalen App som underlättar knipträning för män Förbundets specialanpassade rehabveckor Studerar sambandet mellan livsstil och aggressiv cancer Prostatacancer ur patienternas perpektiv Ny utgåva av skrift om prostatacancer Kritik mot bristande framsteg i cancerstrategin Lyckad utbildning för erfarna kontaktsjuksköterskor Givande och lärorik konferens Fortsatt generöst stöd från Ride Against Cancer Sexuell rehabilitering tillgängligt för fler Se Årets Eldsjäls Galakväll live JOYNA oss i kampen mot prostatacancer Förbättrad livskvalitet efter cancerbehandling 100 miljoner kronor till prostatacancerforskning Möt våren i en snygg mössa Lusseballen vann prestigefullt pris i kommunikation Ansök till vårens rehabvecka Anmälan till utbildning JOYNA - ett nytt digitalt prenumerationslotteri Lansering av ny kunskapsbank Maréne utsedd till Årets cancerforskare 2024 Rätt behandling till rätt patient Processer som styr bildandet av prostatacancer Delta i Mustaschmilen Oscar och Sven-Ingvars tar ton för Mustaschkampen Upptäckt som kan leda till ny behandlingsmetod 853 år till första behandling Ny bok om prostatacancer Tillsammans för ökad medvetenhet Sista etappen av Sverigeresan 2023 Nu lanserar vi årets limiterade mustaschpin Digitala lotter till höstens program Närstående - Årets tema för Mustaschkampen Nytt läkemedel kan förhindra metastaser i skelettet Sverigeresan 2023 - Etapp 2 Ny produkt - Blå bandet i satin Snabbare och säkrare bedömningar med AI Många miljoner till förbundets verksamhet Seminarier i Almedalen Saknad styrelseledamot Hur effektivt är Stockholm3-testet? Sverigeresan 2023 - Etapp 1 Håkan utsedd till Årets Eldsjäl Fina insatser prisades vid förbundets årsstämma Ny upptäckt kan förhindra metastaser i skelettet Följ Årets Eldsjäls Galakväll Lovande resultat för kombinationsbehandling Specialanpassade rehabprogram Kreativt företagssamarbete kan vinna pris Rekordhögt stöd till prostatacancerforskning Nya studier om mäns mående och symtom Håkan - finalist i Årets Eldsjäl Limiterad mustaschpin ger viktigt stöd Studerar effekten av målsökande strålbehandling Vill förbättra metoderna för tidig diagnostik Över 700 000 kronor till Prostatacancerförbundet Mustaschmilen - ett lopp för alla Driver studie om metastatisk ryggmärgskompression Prisras på hormonläkemedel Nominera din eldsjäl Vill utjämna ojämlikheter i tidig diagnostik Slutspurt för Sverigeresan Bättre diagnostik med kombinerad bildteknik Seminarium i Almedalen 2022 Nytt rekordbelopp från Datumlotteriet
Personliga historier Nyhetsarkiv

Vill förbättra metoderna för tidig diagnostik

Jonas Hugosson, professor vid Sahlgrenska akademin, utvärderar en ny metod för diagnos för att undersöka om vi kan minska andelen män som behöver genomgå vävnadsprover.

Porträttbild på professorn Jonas Hugosson.

Foto: Privat.

Med studien vill man förbättra screeningmetoderna för att det ska gå att hitta potentiellt dödliga tumörer, samtidigt som man undviker att diagnosticera harmlösa långsamt växande tumörer. Detta forskningsprojekt har tilldelats 1 000 000 kronor från Prostatacancerfonden i år.

Här kan du läsa en artikel om Jonas Hugosson.

Senast uppdaterad 10 november 2022