Vilken effekt har olika läkemedel?

Henrik Grönberg är en av Sveriges främsta experter på prostatacancer som nått fantastiska forskningsresultat genom åren. Just nu arbetar han med en studie där man undersöker om patienter med spridd prostatacancer har nytta av cellgiftsbehandling, hormonbehandling eller någon annan typ av behandling.

Henrik Gronberg

Foto: Stefan Zimmerman.

Studien är nu inne i en fas där man testar olika läkemedel på patienter. Forskningsstudien fick förra året ett stöd på 275 000 kronor från Prostatacancerfonden.

Här kan du läsa en intervju med Henrik Grönberg.

Senast uppdaterad 05 januari 2021

Olov Berggren
19 januari 2021

Olov Berggren - ny generalsekreterare

Vid årsskiftet tillträdde Olov Berggren som ny generalsekreterare på Prostatacancerförbundet. Olov kommer närmast från en tjänst som kanslichef på Dyslexiförbundet. Olov har erfarenhet av att ha haft testikelcancer och brinner för att arbeta för en rättvis och effektiv vård för att minska onödigt lidande och död.

Lakarbesok
15 januari 2021

"Sluta försumma prostatacancerpatienterna"

Coronapandemin har förvärrat läget, med minskad diagnostisk verksamhet vid klinikerna och genom att många avstått från att söka vård. Denna fråga tas upp i en debattartikel i Dagens Medicin skriven av Calle Waller, vårdpoltisk talesperson, Torsten Sundberg, ordförande i ProLiv Stockholm och Bertil Alkstrand, ordförande i Prostatabröderna.

Tanja Stocks
4 december 2020

Studerar fetma i relation till prostatacancer

Tanja Stocks, docent i epidemiologi vid Lunds universitet, forskar för att bättre förstå det etablerade sambandet mellan fetma och den ökade risken för att dö i prostatacancer. Förhoppningen är att studierna ska leda till att vi kan förebygga prostatacancer på ett bättre sätt och att behandling och livsstilsråd optimeras så att fler kan överleva.