Varför bildas metastaser i skelettet?

Malin Hagberg Thulin, forskare och PhD i medicin, Göteborgs universitet, är en av forskarna som har fått anslag från vår fond i år. På sikt kan studierna leda till nya effektivare behandlingar som kan ge ökad överlevnad för en stor andel av patienter med prostatacancer.

Malin Hagberg Thulin

Malins forskningsprojekt fick tidigare i år ett anslag på 200 000 kronor från Prostatacancerförbundet. Bidraget kommer att användas till olika forskningsstudier där det övergripande målet är att ta reda på hur metastaser i skelettet bildas och vilken betydelse könshormoner har för att de ska utvecklas.

Här kan du läsa en intervju med Malin Hagberg Thulin.

Senast uppdaterad 05 oktober 2020