Se Årets Eldsjäls Galakväll live JOYNA oss i kampen mot prostatacancer Förbättrad livskvalitet efter cancerbehandling 100 miljoner kronor till prostatacancerforskning Möt våren i en snygg mössa Lusseballen vann prestigefullt pris i kommunikation Ansök till vårens rehabvecka Anmälan till utbildning JOYNA - ett nytt digitalt prenumerationslotteri Lansering av ny kunskapsbank Maréne utsedd till Årets cancerforskare 2024 Rätt behandling till rätt patient Processer som styr bildandet av prostatacancer Delta i Mustaschmilen Oscar och Sven-Ingvars tar ton för Mustaschkampen Upptäckt som kan leda till ny behandlingsmetod 853 år till första behandling Ny bok om prostatacancer Tillsammans för ökad medvetenhet Sista etappen av Sverigeresan 2023 Nu lanserar vi årets limiterade mustaschpin Digitala lotter till höstens program Närstående - Årets tema för Mustaschkampen Nytt läkemedel kan förhindra metastaser i skelettet Sverigeresan 2023 - Etapp 2 Köp digitala bingolotter av oss Ny produkt - Blå bandet i satin Snabbare och säkrare bedömningar med AI Många miljoner till förbundets verksamhet Seminarier i Almedalen Saknad styrelseledamot Hur effektivt är Stockholm3-testet? Sverigeresan 2023 - Etapp 1 Håkan utsedd till Årets Eldsjäl Fina insatser prisades vid förbundets årsstämma Ny upptäckt kan förhindra metastaser i skelettet Följ Årets Eldsjäls Galakväll Lovande resultat för kombinationsbehandling Specialanpassade rehabprogram Kreativt företagssamarbete kan vinna pris Rekordhögt stöd till prostatacancerforskning Nya studier om mäns mående och symtom Håkan - finalist i Årets Eldsjäl Limiterad mustaschpin ger viktigt stöd Studerar effekten av målsökande strålbehandling Vill förbättra metoderna för tidig diagnostik Över 700 000 kronor till Prostatacancerförbundet Mustaschmilen - ett lopp för alla Driver studie om metastatisk ryggmärgskompression Prisras på hormonläkemedel Nominera din eldsjäl Vill utjämna ojämlikheter i tidig diagnostik Slutspurt för Sverigeresan Bättre diagnostik med kombinerad bildteknik Seminarium i Almedalen 2022 Nytt rekordbelopp från Datumlotteriet Uppföljning av Stockholm3MR Vilken betydelse har proteinet STAT3 vid prostatacancer? Mångårigt framgångsrikt arbete uppmärksammat Kvinnliga kockar ambassadörer för årets Mustaschkamp Rapport om prostatabiopsier MR-baserad strålbehandling för patienter med höftprotes SVT granskar den ojämlika sjukvården Vill öka patienternas delaktighet Widforss kampanj gav en kvarts miljon Dags för Årets Eldsjäls galakväll Riktad behandling kan förlänga överlevnaden Nytt stort bidrag från ridsporten Tretton miljoner kronor till prostatacancerforskning Är män med prostatacancer en särskild riskgrupp? Uppvaktning av socialminister Lena Hallengren Grönberg utsedd till Årets cancerforskare 2022 Vill individualisera patienters strålbehandling
Personliga historier Nyhetsarkiv

Tretton miljoner kronor till prostatacancerforskning

Tack vare fantastiska bidrag från allmänhet, företag, föreningar och organisationer har Prostatacancerfonden möjlighet att fortsatt stödja projekt som syftar till att förbättra diagnostik och prostatacancervård.

Manlig forskare testar experiment i ett vetenskapslabb där han håller vetenskapligt provrör fullt med kemisk substans.

Foto: Shutterstock.

Hittills under 2022 har fonden beslutat att dela ut 12,9 miljoner kronor till olika forskning- och utvecklingsprojekt. Det totala beloppet som delades ut i forskningsanslag under hela 2021 var 14,7 miljoner kronor.

– Under den senaste ansökningsperioden fick vi in 30 ansökningar och kvaliteten på dessa projekt var genomgående mycket god. Det känns fantastiskt roligt att vi har möjlighet att stödja så många intressanta projekt 2022. Det ska bli spännande att följa samtliga projekt, säger Kent Lewén, ordförande i forskningsrådet och styrelseordförande.

Dessa forsknings- och utvecklingsprojekt har tilldelats pengar hittills under 2022:

• Anders Bjartell, Inst f translationell medicin, Lunds universitet.
  • Anders Widmark, Inst f strålningsvetenskaper, onkologi, Umeå universitet.
  • Andreas Josefsson, Inst f kirurgi och perioperativa vetenskaper, Umeå universitet.
  • Anna Bill-Axelson, Kirurgiska vetenskaper/urologi, Uppsala universitet.
  • Anna Lantz, Inst f Molekylär medicin och kirurgi, Karolinska.
  • Elin Trägårdh, Klinisk fysiologi och nuklearmedicin, Lunds universitet.
  • Ingela Franck Lissbrant, Inst för kliniska vetenskaper, avd för onkologi, Sahlgrenska.
  • Jonas Hugosson, Inst f kliniska vetenskaper, Göteborgs universitet.
  • Maréne Landström, Medicinsk Biovetenskap, Umeå universitet.
  • Marie Lundholm, Inst f medicinsk biovetenskap, Umeå universitet.
  • Martin Eklund, MEB, KI.
  • Pernilla Wikström, Medicinsk Biovetenskap, Umeå universitet.
  • Rebecka Arnsrud Godtman, Kliniska vetenskaper, Sahlgrenska.
  • Rebecka Hellsten, Translationell medicin, Lunds universitet.
  • Sead Crnalic, Kirurgisk och perioperativ vetenskap/Ortopedi, Umeå universitet.
  • Tufve Nyholm, Inst Strålningsvetenskaper, Umeå universitet.
  • Yvonne Ceder, Laboratoriemedicin, Lunds universitet.

Här kan du läsa mer information om de olika projekten.

Senast uppdaterad 11 februari 2022