Undersöker egenskaper hos cancerceller Vill utveckla nya MRI-metoder Utdelning av hedersutmärkelse AI kan hitta metastaser tidigare Ny metod för att diagnosticera spridd prostatacancer Mustaschkampgolf 2021 Cykling i kampen mot prostatacancer Lotterimiljoner trots pandemin Avgörande pilotprojekt i Skåne Två värmländska pristagare Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Rekordhögt stöd till forskning och utveckling

Tack vare generösa bidrag från allmänhet, företag och föreningar har Prostatacancerfonden utvecklats till att ha betydande möjligheter att stödja projekt som syftar till att förbättra diagnostik och vård inom prostatacancerområdet.

Forskning 2021

Foto: Shutterstock.

Aldrig tidigare har Prostatacancerfonden delat ut en så hög summa till forskning och utveckling som i år. Hittills under 2021 har fonden redan delat ut 12,4 miljoner kronor, vilket är över 2,3 miljoner kronor mer än vid samma tidpunkt föregående år.

– Under den senaste ansökningsperioden fick vi in 33 ansökningar och kvaliteten på dessa projekt var genomgående mycket god. Det känns fantastiskt roligt att vi har möjlighet att stödja så många intressanta projekt 2021, säger Kjell Brissman, ordförande i forskningsrådet och styrelseordförande.

Dessa 22 forsknings- och utvecklingsprojekt har tilldelats pengar:

• Anders Bjartell, Inst för translationell medicin, Lunds universitet.
  • Anna Bill-Axelsson, Inst för Kirurgiska vetenskaper, Uppsala universitet.
  • Charlotte Alverbratt, Inst för kliniska vetenskaper, Göteborgs universitet.
  • Elin Trädgårdh, Klinisk fysiologi och nuklearmedicin, Lunds universitet.
  • Filip Szczepankiewicz, Inst för Kliniska vetenskaper, Lunds universitet.
  • Jens Sörensen, Kirurgiska Vetenskaper, Uppsala universitet.
  • Karin Söderkvist, Strålningsvetenskaper, Umeå universitet.
  • Karin Welén, Kliniska Vetenskaper, Sahlgrenska Center for Cancer Research.
  • Katja Fall, Medicinska vetenskaper, Örebro universitet.
  • Lars E Olsson, Inst för translationell medicin Lunds universitet.
  • Malin Hagberg Thulin, Inst för Medicin, Göteborgs universitet.
  • Martin Eklund, Inst för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet.
  • Masood Kamali-Moghaddam, Biomedicinskt centrum, IGP, Uppsala universitet.
  • Michael Häggman, Inst för kirurgiska vetenskaper, Uppsala universitet.
  • Pernilla Wikström, Medicinsk biovetenskap, Umeå universitet.
  • Rebecka Hellsten, Inst för translationell medicin, Lunds universitet.
  • Stefan Carlsson, Urologkliniken NKS samt MMK, Karolinska Institutet.
  • Stina Rudolfsson/Andreas Josefsson, Kirurgi och perioperativ vetenskap, Umeå universitet.
  • Thuy Tran, Onkologi och Patologi, Karolinska Institutet.
  • Tobias Nordström, Karolinska Institutet.
  • Ulrika Warpman Berglund, Onkologi-Patologi, Karolinska institutet.
  • Yvonne Ceder, Laboratoriemedicin, Lunds universitet.

Mer information om de olika projekten kan du läsa här.

Senast uppdaterad 18 februari 2021