Rekordhögt belopp till forskning

Varje år delar Prostatacancerförbundet ut medel till svensk prostatacancerforskning. Hittills i år har det beslutats om utdelning av åtta miljoner kronor, vilket är cirka två miljoner mer än föregående år.

Calle Waller Forskning

– Det är fantastiskt roligt att kunna dela ut åtta miljoner kronor till svensk prostatacancerforskning. Inriktningen för de projekt som fått anslag är att hitta nya metoder för bättre diagnos och behandling. Vi har aldrig tidigare fått in så många kvalificerade ansökningar under ett och samma år så det ska bli oerhört spännande att följa dessa projekt, säger Calle Waller, ordförande i Prostatacancerförbundets forskningsråd.

Dessa 19 forskare har tilldelats medel:

• Agneta Wennman-Larsen, Inst. Omvårdnad, Sophiahemmet högskola.
  • Agnieszka Krzyzanowska, Lunds universitet.
  • Anders Bjartell, Institutionen för translationell medicin, Enheten för Urologisk Cancerforskning, Lunds universitet.
  • Anders Widmark, Institutionen för Strålningsvetenskaper, Umeå universitet.
  • Delila Gasi Tandefelt, Kliniska vetenskaper, Göteborgs universitet.
  • Elin Thysell/Andreas Josefson, Medicinsk biovetenskap, Umeå universitet.
  • Eva Samuelsson, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet.
  • Firas Tarish, Urologkliniken, Södersjukhuset.Fredrik Jäderling, Molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet.
  • Gabriel Sandblom, Institutionen för kliniska vetenskaper, VO kirurgi, Södersjukhuset.
  • Jonas Nilsson, Strålningsvetenskaper, Umeå universitet.
  • Marene Landström, Medicinsk Biovetenskap, Umeå universitet.
  • Marie Lundholm, Institutionen för medicinsk biovetenskap, Umeå universitet.
  • Mark Clements, Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatisitik, Karolinska Institutet.
  • Mauritz Waldén, Kirurgiska kliniken, Centralsjukhuset Karlstad.
  • Oskar Vilhelmsson Timmermand, Lunds universitet.
  • Pernilla Wikström, Medicinsk biovetenskap, Umeå universitet.
  • Vladimir Kashuba, MTC, Karolinska Institutet.
  • Yvonne Ceder, Laboratoriemedicin, Lunds universitet.

Här kan du läsa mer om de beviljade forskningsanslagen.

Senast uppdaterad 15 april 2020