Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod

Diagnostiken vid prostatacancer behöver förbättras. Idag är det svårt att avgöra om en man har cancer eller inte och överbehandling är vanligt. Masood Kamali-Moghaddam, professor i molekylär diagnostik vid Uppsala universitet, forskar för att skräddarsy metoder för exosomer som produceras i prostata och som finns i blodet vid prostatacancer.

Masood Kamali Moghaddam

Detta forskningsprojekt tilldelades 200 000 kronor från Prostatacancerfonden tidigare i år.

Här kan du läsa en artikel om Masood Kamali-Moghaddam.

Senast uppdaterad 11 november 2020

Olov Berggren
19 januari 2021

Olov Berggren - ny generalsekreterare

Vid årsskiftet tillträdde Olov Berggren som ny generalsekreterare på Prostatacancerförbundet. Olov kommer närmast från en tjänst som kanslichef på Dyslexiförbundet. Olov har erfarenhet av att ha haft testikelcancer och brinner för att arbeta för en rättvis och effektiv vård för att minska onödigt lidande och död.

Lakarbesok
15 januari 2021

"Sluta försumma prostatacancerpatienterna"

Coronapandemin har förvärrat läget, med minskad diagnostisk verksamhet vid klinikerna och genom att många avstått från att söka vård. Denna fråga tas upp i en debattartikel i Dagens Medicin skriven av Calle Waller, vårdpoltisk talesperson, Torsten Sundberg, ordförande i ProLiv Stockholm och Bertil Alkstrand, ordförande i Prostatabröderna.

Henrik Gronberg
5 januari 2021

Vilken effekt har olika läkemedel?

Henrik Grönberg är en av Sveriges främsta experter på prostatacancer som nått fantastiska forskningsresultat genom åren. Just nu arbetar han med en studie där man undersöker om patienter med spridd prostatacancer har nytta av cellgiftsbehandling, hormonbehandling eller någon annan typ av behandling.