Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Stefan Sauk om sin prostatacancer Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor

Under hela 2020 samlade Widforss in pengar till Prostatacancerfonden via en digital runda-upp kampanj på sin hemsida. Det här blev andra året med deras initiativ och de lyckades med att samla in ett fantastiskt stöd på över 227 000 kronor.

Widforss runda upp kampanj 2020

Varumärket Widforss är anrikt och troligtvis ett av de äldsta i Sverige då det har funnits sedan 1729.
Genom att hålla konkurrenskraftiga priser, ha en stor bredd på sitt sortiment med över 14 000 produkter och via smidig logistik kunna nå ut till 70% av landets befolkning inom loppet av ett dygn, så lyckas Widforss etablera en nöjd kundkrets.

Sommaren 2017 lanserades de sin e-handel och deras vision var att bli Sveriges bästa köpupplevelse inom jakt och outdoor online. Idag är de en av de ledande aktörerna på marknaden.

Michelle Zeylon, Marknadschef hos Widforss, berättar mer om initiativet till runda-upp kampanjen.

– Våra kunder möts av kampanjen i vår webbshop, där de kan välja att runda upp sitt köp i kassan. Allt överskott som rundas upp tillfaller Prostatacancerfonden, säger Michelle Zeylon.

Idéen med kampanjen föddes redan i slutet av 2018, ett år som för Widforss hade följts av positiva siffror i omsättningen. De diskuterade kring olika aktörer men landade ganska snart i att det kändes rätt med Prostatacancerfonden, just med tanke på deras eget segment där en stor del av kunderna är män. Majoriteten av dem skulle förmodligen lätt kunna relatera till syftet med kampanjen. Därför startade Widforss kampanjen #JaktenMotCancer som pågick under 2018, där de insamlade pengarna gick till Prostatacancerfonden. Kampanjen gick så pass fint att de kände de ville fortsätta på liknande sätt även följande år och valde då runda-upp kampanjen.

– Vi kände att vi ville ha ett sidoprojekt, ett projekt där vi kunde få ge tillbaka. Vi såg ett positivt värde i att ha en rullande kampanj på vår hemsida gentemot våra kunder. Responsen från våra kunder har varit ganska stor, de flesta tycker att vårt initiativ är positivt och att det går till något bra, säger Michelle Zeylon.

Framåt så är det ganska tydligt för Widforss att det finns mer som de vill ta till vara på. De har till exempel planer på att bli tydligare med informationen om kampanjen direkt på sin hemsida.
De kommer sannolikt även skapa ytterligare kampanjer runt det.

– Just i dessa tider, där det generellt ligger ett stort fokus på hållbarhet, så är det tydligt för oss att om man har möjlighet att bidra till något bra, så är det troligt att man gärna gör det, säger Michelle Zeylon.

Senast uppdaterad 22 februari 2021