Varför blir prostatacancer aggressiv?

Pernilla Wikström, professor vid Umeå universitet, arbetar med ett omfattande forskningsprojekt som undersöker hur olika typer av metastaserad prostatacancer uppkommer. Tack vare generösa gåvor till Prostatacancerfonden stödjer vi detta projekt med 650 000 kronor.

Pernilla Wikstrom

Här kan du läsa en intervju med Pernilla Wikström.

Senast uppdaterad 15 april 2020

Julkampanj 2020
1 december 2020

Mustaschkampens julkampanj

Nu är Mustaschkampens huvudmånad förbi men kampen mot prostatacancer fortsätter. I december månad fokuserar vi på årets julkampanj. Vi är oerhört glada och tacksamma för det fantastiska stödet vi får från både företag och privatpersoner.

Ulrika Warpman Berglund
26 november 2020

Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder

Vid Institutionen för onkologi och patologi på Karolinska Institutet pågår ett forskningsprojekt som undersöker den roll proteinet PAICS spelar vid prostatacancer. Ulrika Warpman Berglund vill förstå mer om PAICS betydelse för att cancercellerna ska utvecklas från ett tidigt stadium till metastaserad sjukdom.

Prostataklubben Oskarshamn
19 november 2020

Cykling mot prostatacancer

I helgen genomförde Prostataklubben Oskarshamn ett speciellt event för att uppmärksamma prostatacancer och samla in pengar till Prostatacancerfonden. Under en timme körde tolv cyklister så många varv de hann på en två kilometer lång mountainbike-bana.