Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Tio miljoner till forskning

Hittills i år har Prostatacancerförbundet redan delat ut tio miljoner kronor till svenska forsknings- och utvecklingsprojekt, vilket är två miljoner kronor mer än vid samma tidpunkt föregående år. Det totala beloppet som delades ut i forskningsanslag under hela 2019 var 12,2 miljoner kronor.

Forskningsanslag 2020

Anledningen till att förbundet har möjlighet att fortsätta utöka stödet till forskning om prostatacancer är de fantastiska bidragen till Prostatacancerfonden och en mycket framgångsrik höst för kampanjen Mustaschkampen.

– Vi har fått in väldigt många ansökningar av hög kvalitet under denna ansökningsperiod, fler än något tidigare år. Därför känns det extra roligt att vi har möjlighet att dela ut medel till så många intressanta projekt 2020. Det ska bli spännande att följa samtliga projekt, säger Kjell Brissman, ordförande i forskningsrådet och styrelseordförande.

Dessa 23 forsknings- och utvecklingsprojekt har tilldelats pengar:

• Amanda Hellström, lnst för Hälso- och Vårdvetenskap, Linnéuniversitetet.
  • Anders Bjartell, lnst för translationell medicin, Lunds universitet.
  • Andreas Josefsson/Stina Rudolfsson, Kirurgi och perioperativa vetenskaper, Umeå universitet.
  • Anna Lantz, lnst för Medicinsk Epidemiologi och Biostatistik, Karolinska Institutet.
  • Anzhelika Vorobyeva, Uppsala universitet.
  • Camilla Thellenberg Karlsson, Strålningsvetenskaper, Onkologi, Umeå universitet.
  • Caroline Olsson, Radiofysik, Göteborgs universitet.
  • Delila Gasi Tandefelt, Kliniska vetenskaper, Göteborgs universitet.
  • Henrik Grönberg, lnst för Medicinsk Epidemiologi och Biostatistik, Karolinska Institutet.
  • Joanna Strand, Kliniska vetenskaper, Lunds universitet.
  • Karin Welen/Jonas Nilsson, Kliniska vetenskaper, Göteborgs universitet.
  • Kimia Kohestani, Kliniska vetenskaper, Urologi, Göteborgs universitet.
  • Malin Hagberg Thulin, Medicin, Centre for Bane and Arthritis, Sahlgrenska sjukhuset.
  • Marene Landström, Medicinska Biovetenskaper, Umeå universitet.
  • Mark Clements, lnst för Medicinsk Epidemiologi och Biostatistik, Karolinska Institutet.
  • Martin Eklund, lnst för Medicinsk Epidemiologi och Biostatistik, Karolinska Institutet.
  • Masood Kamali-Moghaddam, Biomedicinskt centrum, IGP, Uppsala universitet.
  • Neha Singh, lnst of Clinical Sciences, Department of Urology, Sahlgrenska University Hospital.
  • Sabina Davidsson, Urologiska kliniken, Universitetssjukhus Örebro.
  • Susan Evans Axelsson, Lunds universitet, Skåne University Hospital.
  • Tanja Stocks, Kliniska vetenskaper, Lunds universitet.
  • Ulrika Warpman Berglund, Onkologi/patologi, Karolinska Institutet.
  • Yvonne Ceder, Laboratoriemedicin, Lunds universitet.

Senast uppdaterad 31 mars 2020