Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Stefan Sauk om sin prostatacancer

För två år sedan fick Stefan Sauk beskedet att han hade prostatacancer. I det första avsnittet av sin nya tv-podd "I huvudet på Stefan Sauk" berättar han om diagnosen och den tuffa behandlingen.

Sauk Podd

I den mycket personliga podden samtalar Stefan Sauk med sin läkare Henrik Grönberg, professor och chef för Prostatacancercentrum vid Capio S:t Görans sjukhus.

Samtalet tar bland annat upp mardrömsbeskedet, chocken, den tuffa strålbehandlingen samt att han idag är friskförklarad.

– Du hamnar i en slags chock. Och den är lite svår att beskriva. Det är en chock som sitter i ett tag och som påverkar i princip vad du än gör. Alltså varje minut, dygnet runt befinner du dig i det där chocktillståndet och det varar i månader. Du tänker: ”Hur lång tid har jag kvar? Nu ska vi se, vad behöver jag göra innan... Vad ska jag göra innan?” Och så vidare.

Genom att berätta sin historia hoppas Stefan Sauk kunna uppmärksamma sjukdomen och få fler att förstå allvaret och vikten av att gå och testa sig.

Aftonbladet har genomfört en exklusiv intervju med Stefan Sauk. Här kan du läsa artikeln:
Stefan Sauks mardrömsbesked: prostatacancer

Senast uppdaterad 19 april 2021