Seminarium i Almedalen

Prostatacancerförbundet kommer som vanligt att att finnas på plats i Almedalen första veckan i juli. I år arrangerar vi även två olika seminarier: "Hjälp med samliv när vården sviker" och "Prostatacancer - Forskning, men räcker resurserna till?"

Almedalen 2019

Hjälp med sex och samliv när vården sviker
Ett seminarium om - vilka sexuella förändringar som kan uppstå vid behandling av prostatacancer och vad kan man göra åt det. Vilken hjälp kan man få i sjukvården?

Semineriet har sin utgångspunkt i skriften ”Sex, samliv & prostatacancer” som Prostatacancerförbundet har tagit fram. Carina Danemalm Jägervall är huvudförfattare.

När: 3 juli, klockan 12.15–14.00. 12.15–13.00 seminarium, därefter tid för frågor och diskussion.
Plats: D-huset Uppsala universitet, Kaserngatan 1, sal D 22.
Föreläsare: Carina Danemalm Jägervall, sexualrådgivare och uroterapeut.
Arrangör: Prostatacancerförbundet.

Prostatacancer - Forskning, men räcker resurserna till?
Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Varje år drabbas drygt 10 000 män och idag lever över 110 000 män med diagnosen. Det är också den cancersjukdom som tar flest mäns liv, cirka 2 400 män årligen, vilket innebär att 5% av alla män dör av prostatacancer. Vad kan forskningen göra och finns det tillräckligt med resurser från regioner och stat?

Svensk prostatacancerforskning är mycket framgångsrik och håller en internationell hög standard. Frågan är vilka forskningsprojekt som kommer att få störst betydelse för morgondagens behandling och om det finns tillräckliga resurser från samhällets sida för att kunna göra de genombrott som behövs. En annan viktig fråga är om de män som drabbats av en obotlig spridd prostatacancer får det stöd från vården som verkligen behövs. Även om sjukdomen inte kan botas måste den lindras. Hur kan man göra detta?

När: 4 juli, klockan 10.00–11.40.
Plats: Joda Bar och kök, Skeppsbron 24.
Medverkande: Kjell Brissman, ordförande i Prostatacancerförbundet
Anders Bjartell, professor i urologi, Skånes Universitetssjukhus
Magnus Törnblom, överläkare i urologi, Visby lasarett
Anders Mattiasson, patient, Prostatacancerföreningen Viktor
Kent Lewén, moderator
Arrangör: Prostatacancerförbundet, Gotlands Prostatacancerförening.

Senast uppdaterad 15 april 2020