Sexuell rehabilitering tillgängligt för fler Se Årets Eldsjäls Galakväll live JOYNA oss i kampen mot prostatacancer Förbättrad livskvalitet efter cancerbehandling 100 miljoner kronor till prostatacancerforskning Möt våren i en snygg mössa Lusseballen vann prestigefullt pris i kommunikation Ansök till vårens rehabvecka Anmälan till utbildning JOYNA - ett nytt digitalt prenumerationslotteri Lansering av ny kunskapsbank Maréne utsedd till Årets cancerforskare 2024 Rätt behandling till rätt patient Processer som styr bildandet av prostatacancer Delta i Mustaschmilen Oscar och Sven-Ingvars tar ton för Mustaschkampen Upptäckt som kan leda till ny behandlingsmetod 853 år till första behandling Ny bok om prostatacancer Tillsammans för ökad medvetenhet Sista etappen av Sverigeresan 2023 Nu lanserar vi årets limiterade mustaschpin Digitala lotter till höstens program Närstående - Årets tema för Mustaschkampen Nytt läkemedel kan förhindra metastaser i skelettet Sverigeresan 2023 - Etapp 2 Köp digitala bingolotter av oss Ny produkt - Blå bandet i satin Snabbare och säkrare bedömningar med AI Många miljoner till förbundets verksamhet Seminarier i Almedalen Saknad styrelseledamot Hur effektivt är Stockholm3-testet? Sverigeresan 2023 - Etapp 1 Håkan utsedd till Årets Eldsjäl Fina insatser prisades vid förbundets årsstämma Ny upptäckt kan förhindra metastaser i skelettet Följ Årets Eldsjäls Galakväll Lovande resultat för kombinationsbehandling Specialanpassade rehabprogram Kreativt företagssamarbete kan vinna pris Rekordhögt stöd till prostatacancerforskning Nya studier om mäns mående och symtom Håkan - finalist i Årets Eldsjäl Limiterad mustaschpin ger viktigt stöd Studerar effekten av målsökande strålbehandling Vill förbättra metoderna för tidig diagnostik Över 700 000 kronor till Prostatacancerförbundet Mustaschmilen - ett lopp för alla Driver studie om metastatisk ryggmärgskompression Prisras på hormonläkemedel Nominera din eldsjäl Vill utjämna ojämlikheter i tidig diagnostik Slutspurt för Sverigeresan Bättre diagnostik med kombinerad bildteknik Seminarium i Almedalen 2022 Nytt rekordbelopp från Datumlotteriet Uppföljning av Stockholm3MR Vilken betydelse har proteinet STAT3 vid prostatacancer? Mångårigt framgångsrikt arbete uppmärksammat Kvinnliga kockar ambassadörer för årets Mustaschkamp Rapport om prostatabiopsier MR-baserad strålbehandling för patienter med höftprotes SVT granskar den ojämlika sjukvården Vill öka patienternas delaktighet Widforss kampanj gav en kvarts miljon Dags för Årets Eldsjäls galakväll Riktad behandling kan förlänga överlevnaden Nytt stort bidrag från ridsporten Tretton miljoner kronor till prostatacancerforskning Är män med prostatacancer en särskild riskgrupp? Uppvaktning av socialminister Lena Hallengren Grönberg utsedd till Årets cancerforskare 2022 Vill individualisera patienters strålbehandling
Personliga historier Nyhetsarkiv

Seminarium i Almedalen 2022

Prostatacancerförbundet kommer finnas på plats i Almedalen första veckan i juli. Vi kommer arrangera seminariet "Vården bjuder friskt på infektioner - är detta ok?". Dessutom deltar vi i tre andra seminarier.

Pcftält Nyhetsbild 789X385 1

Prostatacancerförbundets blåa tält

Almedalsveckan öppnar för möjligheten för hundratals människor att ta del av viktiga nutidsfrågor. Även vi på Prostatacancerförbundet är självklart på plats för att lyfta aktuella frågor och ställningstagande kring prostatacancer. Vi kommer även ta chansen att träffa nyckelpersoner inom svensk vård, så att prostatacancerpatienternas krav kan lyftas.

Varje år tas cirka 20 000 prover för att kontrollera om det finns cancer i prostatan. Men har man rätt metod vid provtagningen och varför utsätta män för risken att få allvarliga infektioner och sepsis? Är det dags att byta metod för vävnadsprover i prostatan?

Vårt seminarie har sin utgångspunkt i rapporten ”20 000 prostatabiopsier tas varje år. Måste alla vara riskfyllda?” som vi på Prostatacancerförbundet har tagit fram. Bertil Ekman är huvudförfattare.

Vi arrangerar seminariet Vården bjuder friskt på infektioner - är detta ok?
När:
tisdag 5 juli, klockan 10.30–11.45.
Plats: Skeppsbron 24, Joda Bar och kök, "Till höger".
Medverkande: Kent Lewén, ordförande, Prostatacancerförbundet. Bertil Ekman, journalist. Sofia Amloh, riksdagsledamot, (S) Socialutskottet. Göran Ahlgren, docent, överläkare, Perituskliniken. Johan Hultberg, riksdagsledamot, (M) Socialutskottet. Olov Berggren, generalsekreterare, Prostatacancerförbundet. Rickard Olsson, (Tv- och radioprogramledare) Moderator.
Arrangör: Prostatacancerförbundet.

Läs mer om vårt seminarie här, i Almedalens program.

Vi kommer även delta som medverkande i dessa tre seminarier:

Liv till åren eller år till livet? En fråga om livskvalitet för män som drabbas av prostatacancer
När: måndag 4 juli, klockan 11.45–12.30.
Plats: S:t Hansplan 2, S:t Hans Café, "Folkhälsodalen lokal Tanken".
Medverkande: Kent Lewén, ordförande, Prostatacancerförbundet. Marie Morell, oppositionsråd, ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation, (M) Region Östergötland. Mårten Fellenius, överläkare på urologkliniken, Visby lasarett. Petter Odmark, analyschef, Reform Society. Rachel De Basso, regionråd och ordförande nämnden för Folkhälsa och sjukvård, (S) Region Jönköping. Göran Hägglund, Moderator, Reform Society
Arrangör: Janssen.
Läs mer om seminariet här.

Pengarna, strukturerna, testerna och patienterna - vem tar ansvar för precisionsmedicin här och nu?
När:
måndag 4 juli, klockan 13.00–14.00.
Plats: S:t Hansplan 2, S:t Hans Café, "Folkhälsodalen, S:t Hans café".
Medverkande: Acko Ankarberg Johansson, Riksdagsledamot, KD. Anna-Lena Hogerud, Regionråd, (S) Region Skåne. Kent Lewén, ordförande, Prostatacancerförbundet. Patrik Rossi, Chef, Tema Cancer KS. Göran Hägglund, Samtalsledare, Reform Society.
Arrangör: Roche AB.
Läs mer om seminariet här.

Är vi redo för screening av prostatacancer?
När:
tisdag 5 juli, klockan 12.00–12.50.
Plats: Strandvägen, H521, "Opinionstältet".
Medverkande: Tobias Nässén, vård- och valfrihetsregionråd, Region Stockholm. Kent Lewén, ordförande, Prostatacancerförbundet. Åsa Dahm, vd, Perituskliniken. Thomas Kunze, chefläkare, Region Gotland. Carolin Dahlman, Moderator.
Arrangör: Siemens Healthineers.

Senast uppdaterad 01 juli 2022