Undersöker egenskaper hos cancerceller Vill utveckla nya MRI-metoder Utdelning av hedersutmärkelse AI kan hitta metastaser tidigare Ny metod för att diagnosticera spridd prostatacancer Mustaschkampgolf 2021 Cykling i kampen mot prostatacancer Lotterimiljoner trots pandemin Avgörande pilotprojekt i Skåne Två värmländska pristagare Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Ny bok om sex och samliv

Vid behandling av prostatacancer kan man drabbas av flera olika sexuella förändringar. I samband med ett seminarium i Almedalen lanserade Carina Danemalm Jägervall sin och Ola Bratts nya bok "Sex, samliv & prostatacancer".

Carina Almedalen 2019

Foto: Bertil Ekman.

"Sex, samliv & prostatacancer" är den första bok som heltäckande tar upp de olika sexuella förändringar som kan uppstå vid behandling av prostatacancer och vad man kan göra åt dem. Boken vänder sig till män med prostatacancer och deras närstående – före, under och efter cancerbehandlingen – men kan även vara av intresse för sjukvårdspersonal.

Boken omfattar allt från medicinska fakta och en bred beskrivning av olika aspekter på sexualitet, till praktiska råd för sexuell rehabilitering. Flera män och deras partner berättar om sina olika erfarenheter och om hur de har hanterat sex och samliv efter cancerbehandlingen.

Sex, samliv & prostatacancer är skriven av:
Carina Danemalm Jägervall, sexualrådgivare, utoterapeut vid kirurgkliniken vid Centrallasarettet, Växjö.
Ola Bratt, professor i urologi, överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg.

Boken omfattar 88 sidor.

Här kan du beställa boken "Sex, samliv & prostatacancer".

Senast uppdaterad 15 april 2020