Undersöker egenskaper hos cancerceller Vill utveckla nya MRI-metoder Utdelning av hedersutmärkelse AI kan hitta metastaser tidigare Ny metod för att diagnosticera spridd prostatacancer Mustaschkampgolf 2021 Cykling i kampen mot prostatacancer Lotterimiljoner trots pandemin Avgörande pilotprojekt i Skåne Två värmländska pristagare Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden

Kampen mot bröst- och prostatacancer får ett tillskott på över 7,5 miljoner kronor, tack vare förra årets överskott från Datumlotteriet. Pengarna går både till forskning och för att ge kroniskt sjuka ett bättre liv.

Datumlotteriet 2019

Går det att använda patientens eget immunförsvar i kampen mot prostatacancer? Hur förlänger vi överlevnaden för patienter med en svår diagnos? Finns det ett samband mellan virus och prostatacancer? Det är några av frågorna som får ett svar tack vare forskning som bedrivs bland annat med hjälp av pengar från Datumlotteriet.

Tack vare lotteripengarna får Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet medel för att fortsätta bedriva forskning som räddar liv.

– Vi är oerhört glada och tacksamma för vårt fina samarbete. Tack vare bidraget från lotteriet kan vi fortsätta stödja viktiga forskningsprojekt, utveckla kompetensen hos vårdpersonal och patientföreträdare, öka allmänhetens kunskap om sjukdomen och bedriva påverkansarbete för en bättre prostatacancervård, säger Göran Hellberg, generalsekreterare på Prostatacancerförbundet.

Datumlotteriets förmånstagare, Prostatacancerförbundet och Bröstcancerförbundet, får 3 786 758 kronor var av Datumlotteriets överskott 2018. Det är pengar som går direkt in i verksamheterna.

Bröstcancerförbundets generalsekreterare Marit Jenset säger att visionen är att ingen ska drabbas av bröstcancer.

– För att nå dit behöver vi intensivare forskning, samtidigt som vi stödjer drabbade till en bättre livssituation. Bidraget från Datumlotteriet är ett fantastiskt tillskott för oss och möjliggör viktiga initiativ framåt, säger hon.

Nordic Lottery är stolta över Bröstcancerförbundets och Prostatacancerförbundets förtroende att få driva det viktiga lotteriet åt dem.

– Båda organisationerna arbetar med angelägna frågor som berör väldigt många människor. Detta är nyckeln till att de så framgångsrikt kan engagera lottprenumeranterna och skapa viktiga bidrag till sin verksamhet genom försäljningen av Datumlotteriet, säger Jonas Lindholm, VD på Nordic Lottery som är operatörsbolaget bakom lotteriet.

Senast uppdaterad 15 april 2020