Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden

Kampen mot bröst- och prostatacancer får ett tillskott på över 7,5 miljoner kronor, tack vare förra årets överskott från Datumlotteriet. Pengarna går både till forskning och för att ge kroniskt sjuka ett bättre liv.

Datumlotteriet 2019

Går det att använda patientens eget immunförsvar i kampen mot prostatacancer? Hur förlänger vi överlevnaden för patienter med en svår diagnos? Finns det ett samband mellan virus och prostatacancer? Det är några av frågorna som får ett svar tack vare forskning som bedrivs bland annat med hjälp av pengar från Datumlotteriet.

Tack vare lotteripengarna får Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet medel för att fortsätta bedriva forskning som räddar liv.

– Vi är oerhört glada och tacksamma för vårt fina samarbete. Tack vare bidraget från lotteriet kan vi fortsätta stödja viktiga forskningsprojekt, utveckla kompetensen hos vårdpersonal och patientföreträdare, öka allmänhetens kunskap om sjukdomen och bedriva påverkansarbete för en bättre prostatacancervård, säger Göran Hellberg, generalsekreterare på Prostatacancerförbundet.

Datumlotteriets förmånstagare, Prostatacancerförbundet och Bröstcancerförbundet, får 3 786 758 kronor var av Datumlotteriets överskott 2018. Det är pengar som går direkt in i verksamheterna.

Bröstcancerförbundets generalsekreterare Marit Jenset säger att visionen är att ingen ska drabbas av bröstcancer.

– För att nå dit behöver vi intensivare forskning, samtidigt som vi stödjer drabbade till en bättre livssituation. Bidraget från Datumlotteriet är ett fantastiskt tillskott för oss och möjliggör viktiga initiativ framåt, säger hon.

Nordic Lottery är stolta över Bröstcancerförbundets och Prostatacancerförbundets förtroende att få driva det viktiga lotteriet åt dem.

– Båda organisationerna arbetar med angelägna frågor som berör väldigt många människor. Detta är nyckeln till att de så framgångsrikt kan engagera lottprenumeranterna och skapa viktiga bidrag till sin verksamhet genom försäljningen av Datumlotteriet, säger Jonas Lindholm, VD på Nordic Lottery som är operatörsbolaget bakom lotteriet.

Senast uppdaterad 15 april 2020