Ny metod för att diagnosticera spridd prostatacancer Mustaschkampgolfen 2021 Cykling i kampen mot prostatacancer Lotterimiljoner trots pandemin Avgörande pilotprojekt i Skåne Två värmländska pristagare Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Invigning av Prostatacancercentrum

Den 22 februari var det äntligen dags för invigning av Prostatacancercentrum på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Inge Nilsson, ordförande i ProLiv Väst, fick hedersuppdraget att klippa bandet och hålla tal under invigningen.

Invigning Prostatacancercentrum 2019

Centrumbildningen är ett led i att utveckla sjukvården med fokus på patient, kvalitet och forskning. Målet är att erbjuda varje patient en individualiserad behandlingsplan utifrån sina förutsättningar och det mest aktuella kunskapsläget. Centrumbildningen skapar en unik möjlighet där vård och forskning samverkar på rätt nivå, det vill säga patienten får tillgång till all kunskap och kompetens under ett och samma tak.

Att ha en kontinuerlig dialog med patienterna har varit mycket viktigt i bildande av centrat. Det finns till exempel en patientrepresentant i centrumbildningens planeringsgrupp, där beslut fattas.

– Vi har ambitionen att stödja patienter och deras närstående under hela vårdresan. Genom att erbjuda bot med minimala biverkningar och erbjuda en individualiserade rehabiliteringsplan. Och att erbjuda de bästa kunskapsbaserade tillgängliga behandling och omvårdnad när bot inte är möjlig, säger Ali Khatami, överläkare och centrumledare för Prostatacancercentrum(PCC) på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Källa: Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Senast uppdaterad 15 april 2020