Invigning av Prostatacancercentrum

Den 22 februari var det äntligen dags för invigning av Prostatacancercentrum på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Inge Nilsson, ordförande i ProLiv Väst, fick hedersuppdraget att klippa bandet och hålla tal under invigningen.

Invigning Prostatacancercentrum 2019

Centrumbildningen är ett led i att utveckla sjukvården med fokus på patient, kvalitet och forskning. Målet är att erbjuda varje patient en individualiserad behandlingsplan utifrån sina förutsättningar och det mest aktuella kunskapsläget. Centrumbildningen skapar en unik möjlighet där vård och forskning samverkar på rätt nivå, det vill säga patienten får tillgång till all kunskap och kompetens under ett och samma tak.

Att ha en kontinuerlig dialog med patienterna har varit mycket viktigt i bildande av centrat. Det finns till exempel en patientrepresentant i centrumbildningens planeringsgrupp, där beslut fattas.

– Vi har ambitionen att stödja patienter och deras närstående under hela vårdresan. Genom att erbjuda bot med minimala biverkningar och erbjuda en individualiserade rehabiliteringsplan. Och att erbjuda de bästa kunskapsbaserade tillgängliga behandling och omvårdnad när bot inte är möjlig, säger Ali Khatami, överläkare och centrumledare för Prostatacancercentrum(PCC) på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Källa: Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Senast uppdaterad 15 april 2020