Ny och stolt avsändare av den årliga Eldsjälsgalan

Prostatacancerförbundet är en av sex nya avsändare av Eldsjälsgalan. "Vi känner oss mycket stolta över att få vara med där", säger Göran Hellberg, generalsekreterare.

Eldsjalsgalan 2020

Årets Eldsjäl är en tävling som arrangeras av ideella Folkspel och som pågår året runt. Den syftar till att lyfta eldsjälarna och deras betydelse i det svenska föreningslivet.

En gång om året hålls sedan den sprakande Eldsjälsgalan, där det utses vinnare i fem olika kategorier och slutligen en eldsjäl som blir hela Sveriges eldsjäl. I år sker det den 12 mars på Berns, och själva galan kommer att gå att följas under kvällen på Folkspels Instagram och Facebook samt på Expressen.se.

Prostatacancerförbundet är från och med i år med som officiell avsändare av galan.

– Vi känner oss mycket stolta över att vara en av avsändarna till Eldsjälsgalan som lyfter personer och som med sina ideella krafter berikar livet för så många andra. Svenskt föreningsliv och svenska organisationer har mycket gemensamt och är något unikt som vi ska vara rädda om, säger Göran Hellberg, generalsekreterare.

Folkspels projektansvariga Carina Olofsson:

– Prostatacancerförbundet är en av våra fina medlemsorganisationer som gör väldigt mycket gott och som vilar på samma värdegrund som vi. Därför känns det spännande att vi kan fördjupa vårt samarbete, så att vi kan hjälpa dem att öka sina intäkter ännu mer. Folkhälsa ligger oss väldigt varmt om hjärtat och att jobba aktivt för att försöka förbättra den är viktigare än kanske någonsin tidigare.

Genom försäljning av ideella Folkspels olika produkter (Bingolotto och Sverigelotten) kan olika organisationer och föreningar stärka sin ekonomi. Den som väljer att vara prenumerant på Folkspels produkter kan själv välja förmånstagare, exempelvis Prostatacancerförbundet. De övriga fem nya avsändarna av Eldsjälsgalan är Rädda Barnen, Hjärtebarnsfonden, STROKE-Riksförbundet, Riksförbundet HjärtLung och Bröstcancerförbundet.

Senast uppdaterad 31 mars 2020