Dubblerat belopp till forskning och utveckling

Tack vare ett fantastiskt år med generösa gåvor till Prostatacancerfonden och en framgångsrik höst för kampanjen Mustaschkampen har förbundet möjlighet att dubblera anslaget till forskning- och utveckling under 2019, till 12,2 miljoner kronor, jämfört med 6,1 miljoner föregående år.

Microscope Forskning

– Prostatacancerförbundet har aldrig tidigare delat ut ett så högt belopp som i år. Det är fantastiskt roligt att vi har möjlighet att dela ut ytterligare medel till framstående projekt under 2019. Tidigare i år har stöd fördelats mellan 19 olika forskningsprojekt, säger Calle Waller, ordförande i Prostatacancerförbundets forskningsråd.

Ytterligare forsknings- och utvecklingsprojekt som har tilldelats medel 2019:

• Agnieszka Krzyzanowska, Lunds universitet.
  • Anders Bjartell, Lunds universitet.
  • Andreas Forsvall, Lunds universitet.
  • Kristine Hagelsteen, Skånes Universitetssjukhus.
  • Marene Landström, Umeå universitet.
  • Nationella prostatacancerregistrets (NPCR) projekt Patientöversikt prostatacancer (PPC).

Senast uppdaterad 15 april 2020