Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Dubblerat belopp till forskning och utveckling

Tack vare ett fantastiskt år med generösa gåvor till Prostatacancerfonden och en framgångsrik höst för kampanjen Mustaschkampen har förbundet möjlighet att dubblera anslaget till forskning- och utveckling under 2019, till 12,2 miljoner kronor, jämfört med 6,1 miljoner föregående år.

Microscope Forskning

– Prostatacancerförbundet har aldrig tidigare delat ut ett så högt belopp som i år. Det är fantastiskt roligt att vi har möjlighet att dela ut ytterligare medel till framstående projekt under 2019. Tidigare i år har stöd fördelats mellan 19 olika forskningsprojekt, säger Calle Waller, ordförande i Prostatacancerförbundets forskningsråd.

Ytterligare forsknings- och utvecklingsprojekt som har tilldelats medel 2019:

• Agnieszka Krzyzanowska, Lunds universitet.
  • Anders Bjartell, Lunds universitet.
  • Andreas Forsvall, Lunds universitet.
  • Kristine Hagelsteen, Skånes Universitetssjukhus.
  • Marene Landström, Umeå universitet.
  • Nationella prostatacancerregistrets (NPCR) projekt Patientöversikt prostatacancer (PPC).

Senast uppdaterad 15 april 2020