Undersöker egenskaper hos cancerceller Vill utveckla nya MRI-metoder Utdelning av hedersutmärkelse AI kan hitta metastaser tidigare Ny metod för att diagnosticera spridd prostatacancer Mustaschkampgolf 2021 Cykling i kampen mot prostatacancer Lotterimiljoner trots pandemin Avgörande pilotprojekt i Skåne Två värmländska pristagare Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas

Prostatacancerförbundet är en av sex organisationer som står bakom Eldsjälsgalan – som i år kommer att direktsändas på Expressen.se.

– Vi känner oss mycket stolta över att få vara med i det här viktiga sammanhanget. Särskilt i de här tuffa tiderna, säger Olov Berggren, generalsekreterare på Prostatacancerförbundet.

Eldsjalsgalan 2021

Årets Eldsjäl är en tävling som arrangeras av ideella Folkspel och som pågår året runt. Den syftar till att lyfta eldsjälarna och deras betydelse i det svenska föreningslivet och bland olika organisationer.

En gång om året hålls Eldsjälsgalan, där det utses vinnare i fem olika kategorier och slutligen en eldsjäl som blir hela Sveriges eldsjäl. I fjol ställdes galan in när pandemin slog till, men i år blir den av i en mycket Coronasäkrad miljö på Vasateatern i Stockholm. Bäst av allt är att den kommer att direktsändas den 19 april klockan 20.00 på Expressen.se.

– Det är verkligen en ära att få stå bakom ett sådant fint projekt, som gör så mycket gott för folkhälsan, säger Olov Berggren.

Folkspels projektansvariga Carina Olofsson:
– Prostatacancerförbundet är en av våra fina medlemsorganisationer som vilar på samma värdegrund som vi. Nu är vi inne på andra året av vårt fördjupade samarbete och syftet är att hjälpa Prostatacancerförbundet att öka intäkterna till sin viktiga verksamhet. Folkhälsa ligger oss väldigt varmt om hjärtat och att jobba aktivt för att försöka förbättra den är viktigare än kanske någonsin tidigare.

Genom ideella Folkspels olika produkter (Bingolotto och Sverigelotten) kan olika organisationer och föreningar stärka sin ekonomi. Senaste året delade Folkspel ut totalt 232 miljoner kronor.

Den som väljer att vara prenumerant på Folkspels produkter kan själv välja förmånstagare, exempelvis Prostatacancerförbundet. De övriga fem organisationer som är avsändare av Eldsjälsgalan är Bröstcancerförbundet, Rädda Barnen, STROKE-Riksförbundet, Riksförbundet HjärtLung och Hjärtebarnsfonden.

Prenumerera på Bingolotto
Prenumerera på Sverigelotten

Här kan du läsa mer om Eldsjälsgalan

Senast uppdaterad 13 april 2021