Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Stefan Sauk om sin prostatacancer Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris

Cykling mot prostatacancer

I helgen genomförde Prostataklubben Oskarshamn ett speciellt event för att uppmärksamma prostatacancer och samla in pengar till Prostatacancerfonden. Under en timme körde tolv cyklister så många varv de hann på en två kilometer lång mountainbike-bana.

Prostataklubben Oskarshamn

Foto: Privat.

För varje varv deltagarna hann köra under denna timme skänkte Prostataklubben Oskarshamn 10 kronor. Dessutom hade allmänheten möjlighet att vara med och bidra ytterligare till insamlingen. Hela cyklingen var covid-19-anpassad. Deltagarna hade separata starter och fick enbart köra om varandra där banan var tillräckligt bred.

Tillsammans med alla fantastiska människor som var med och stöttade så fick vi ihop 18 720 kronor till Prostatacancerförbundet. Vi är oerhört tacksamma för alla bidrag. Tillsammans besegrar vi cancern, säger Kent Sandelius, medlem i Prostataklubben Oskarshamn.

Historien bakom prostataklubben är enkel. Det började med ett par grabbar som tycker om att cykla ihop startade en Messengergrupp för att organisera cykelturerna. Ett par av herrarna i klubben har ju för vana att stanna och pinka så fort tillfälle ges. Då tyckte en av grabbarna att namnet på messengergruppen var givet, prostataklubben!

Följ gärna Prostataklubbens på deras facebooksida.

Senast uppdaterad 19 november 2020