Cykling mot prostatacancer

I helgen genomförde Prostataklubben Oskarshamn ett speciellt event för att uppmärksamma prostatacancer och samla in pengar till Prostatacancerfonden. Under en timme körde tolv cyklister så många varv de hann på en två kilometer lång mountainbike-bana.

Prostataklubben Oskarshamn

Foto: Privat.

För varje varv deltagarna hann köra under denna timme skänkte Prostataklubben Oskarshamn 10 kronor. Dessutom hade allmänheten möjlighet att vara med och bidra ytterligare till insamlingen. Hela cyklingen var covid-19-anpassad. Deltagarna hade separata starter och fick enbart köra om varandra där banan var tillräckligt bred.

Tillsammans med alla fantastiska människor som var med och stöttade så fick vi ihop 18 720 kronor till Prostatacancerförbundet. Vi är oerhört tacksamma för alla bidrag. Tillsammans besegrar vi cancern, säger Kent Sandelius, medlem i Prostataklubben Oskarshamn.

Historien bakom prostataklubben är enkel. Det började med ett par grabbar som tycker om att cykla ihop startade en Messengergrupp för att organisera cykelturerna. Ett par av herrarna i klubben har ju för vana att stanna och pinka så fort tillfälle ges. Då tyckte en av grabbarna att namnet på messengergruppen var givet, prostataklubben!

Följ gärna Prostataklubbens på deras facebooksida.

Senast uppdaterad 19 november 2020