Nya produkter som uppmuntrar till en aktiv livsstil Patientförening vann 100 000 kronor i JOYNA-lotteriet Vill optimera användningen av MRT-bilder Insamlingar via egen plattform Nu kan du anmäla dig till Mustaschmilen 2024 Ingen sommar utan bingo Vill minimera risken att drabbas av allvarliga biverkningar Prostatacancerförbundet på plats i Almedalen App som underlättar knipträning för män Förbundets specialanpassade rehabveckor Studerar sambandet mellan livsstil och aggressiv cancer Prostatacancer ur patienternas perpektiv Ny utgåva av skrift om prostatacancer Kritik mot bristande framsteg i cancerstrategin Lyckad utbildning för erfarna kontaktsjuksköterskor Givande och lärorik konferens Fortsatt generöst stöd från Ride Against Cancer Sexuell rehabilitering tillgängligt för fler Se Årets Eldsjäls Galakväll live JOYNA oss i kampen mot prostatacancer Förbättrad livskvalitet efter cancerbehandling 100 miljoner kronor till prostatacancerforskning Möt våren i en snygg mössa Lusseballen vann prestigefullt pris i kommunikation Ansök till vårens rehabvecka Anmälan till utbildning JOYNA - ett nytt digitalt prenumerationslotteri Lansering av ny kunskapsbank Maréne utsedd till Årets cancerforskare 2024 Rätt behandling till rätt patient Processer som styr bildandet av prostatacancer Delta i Mustaschmilen Oscar och Sven-Ingvars tar ton för Mustaschkampen Upptäckt som kan leda till ny behandlingsmetod 853 år till första behandling Ny bok om prostatacancer Tillsammans för ökad medvetenhet Sista etappen av Sverigeresan 2023 Nu lanserar vi årets limiterade mustaschpin Digitala lotter till höstens program Närstående - Årets tema för Mustaschkampen Nytt läkemedel kan förhindra metastaser i skelettet Sverigeresan 2023 - Etapp 2 Köp digitala bingolotter av oss Ny produkt - Blå bandet i satin Snabbare och säkrare bedömningar med AI Många miljoner till förbundets verksamhet Seminarier i Almedalen Saknad styrelseledamot Hur effektivt är Stockholm3-testet? Sverigeresan 2023 - Etapp 1 Håkan utsedd till Årets Eldsjäl Fina insatser prisades vid förbundets årsstämma Ny upptäckt kan förhindra metastaser i skelettet Följ Årets Eldsjäls Galakväll Lovande resultat för kombinationsbehandling Specialanpassade rehabprogram Kreativt företagssamarbete kan vinna pris Rekordhögt stöd till prostatacancerforskning Nya studier om mäns mående och symtom Håkan - finalist i Årets Eldsjäl Limiterad mustaschpin ger viktigt stöd Studerar effekten av målsökande strålbehandling Vill förbättra metoderna för tidig diagnostik Över 700 000 kronor till Prostatacancerförbundet Mustaschmilen - ett lopp för alla Driver studie om metastatisk ryggmärgskompression Prisras på hormonläkemedel Nominera din eldsjäl Vill utjämna ojämlikheter i tidig diagnostik Slutspurt för Sverigeresan Bättre diagnostik med kombinerad bildteknik Seminarium i Almedalen 2022 Nytt rekordbelopp från Datumlotteriet
Personliga historier Nyhetsarkiv

Specialanpassade rehabprogram

I höstas genomförde vi ett lyckat samarbete med CancerRehabFonden avseende en rehabvecka för prostatacancerdrabbade män. Nu har vi stängt ansökan till 2023 års rehabprogram.

Äldre man tränar med hantlar i bägge händerna

Foto: Canva.

Prostatacancer är tufft för många. Oro, tunga tankar, problem och biverkningar av olika slag påverkar inte bara mannen utan även partner, barn, släkt och vänner. Stress, uppgivenhet och ångest kring återfall och ett förändrat samliv behöver man prata igenom med andra och med legitimerade stödpersoner. För en del kan även nya kostvanor och motion göra vardagen bättre.

Enligt det Nationellt vårdprogrammet för cancerrehabilitering, som är ett underlag för regionerna, ska cancerrehabilitering löpa under hela vårdprocessen och fortsätta så länge det finns behov. På flera håll i landet fungerar detta inte som det är tänkt. I höstas genomförde förbundet ett pilotprojekt i samarbete CancerRehabFonden, för prostatacancerdrabbade män, något som var mycket uppskattat. Därför har vi valt att vidareutveckla satsningen och kommer under 2023 att erbjuda ytterligare 50 män möjlighet att delta i ett specialanpassat rehabprogram.

Tre olika teman

I år genomförs rehabprogram för prostatacancerpatienter vid tre olika tillfällen. De inplanerade veckorna äger rum i maj, september och oktober. Två av veckorna är förlagda på Lydiagården i Höör och en av veckorna på Frötuna Gård i Uppsala. Programmet leds av legitimerad personal och innehåller kostråd, fysisk aktivitet, samtal i grupp, yoga/mindfulness och avslappningsövningar. Kursens upplägg är snarlikt oavsett kursvecka och ort, men under respektive vecka kommer lite extra fokus att ligga på sex och samlevnad, kost eller träning och fysisk aktivitet.

Rehabprogram i vår:

22–26 maj, Lydiagården, Höör
Tema: Sex- och samlevnad

Rehabprogram i höst:

25–29 september, Frötuna Gård, Uppsala
Tema: Kost

23–27 oktober, Lydiagården, Höör
Tema: Träning och fysisk aktivitet

Rehabveckan är helt kostnadsfri för deltagarna – mat, boende och rehabprogram ingår. Resor till och från Lydiagården och Frötuna Gård & Retreat bekostas av deltagaren.

Kriterier för att kunna söka till ett rehabprogram:

• Att du genomgått primärbehandling (operation och/eller strålning).
  • Att det har gått minst 6 månader mellan avslutad behandling och startdatum för rehabprogrammet.
  • Att du själv kan sköta din hygien (till exempel klä på dig och duscha själv), sköta din medicinering och förflytta dig.

Dessutom bör du vara medlem i någon av Prostatacancerförbundets patientföreningar. Om det blir stor efterfrågan på platserna till rehabveckorna kommer Prostatacancerförbundet att lotta ut platserna bland inkomna ansökningar.

Om Lydiagården
Plats: Lydiagården, Långstorp 118, 243 93 Höör.
Utförare: Lydiagården AB.
Boende: I eget rum med dusch och toalett.
Tillgänglighet: Grusväg leder fram till fastigheten och parkering finns i nära anslutning. Byggnaden har trappor men hiss finns att tillgå. För att delta i CancerRehabFondens rehabprogram måste du själv kunna ansvara för hygien, medicinering och förflyttning.
Mer information: Lydiagårdens hemsida.

Om Frötuna
Plats: Frötuna Gård och Retreat, Frötuna 251, 755 96 Uppsala.
Utförare: Foodpower.
Boende: I eget rum med dusch och toalett.
Tillgänglighet: Omgärdas av grusvägar. Byggnaden har trappor, ingen hiss. För att delta i CancerRehabFondens rehabprogram måste du själv kunna ansvara för hygien, medicinering och förflyttning.
Mer information: Foodpowers hemsida och Frötunas hemsida.