Vill utveckla nya MRI-metoder Utdelning av hedersutmärkelse AI kan hitta metastaser tidigare Ny metod för att diagnosticera spridd prostatacancer Cykling i kampen mot prostatacancer Lotterimiljoner trots pandemin Avgörande pilotprojekt i Skåne Två värmländska pristagare Erfaren mångsysslare i ny roll Stefan Sauk om sin prostatacancer Dags för Eldsjälsgalan - som i år kommer direktsändas Per-Anders Nygård - ny kampanjledare Mustaschkampen Widforss' fina butikskampanj resulterade i över 227 000 kronor Rekordhögt stöd till forskning och utveckling Hjärtligt bidrag från ideell förening Olov Berggren - ny generalsekreterare "Sluta försumma prostatacancerpatienterna" Vilken effekt har olika läkemedel? Studerar fetma i relation till prostatacancer Mustaschkampens julkampanj Utvecklar och testar nya behandlingsmetoder Cykling mot prostatacancer Mer exakt och tillförlitlig diagnosmetod Nytt obeprövat sätt att behandla cancer Vill förbättra uppföljningen av aktiv monitorering Varför bildas metastaser i skelettet? Stöd för sexuell rehabilitering Potensläkemedlet Caverject slut i lager Forskar inom strålbehandling Datumlotteriet 2020 Fantastiska hederspristagare Coronapandemin Rekordbelopp från Värmland Ride Against Cancer Tio miljoner - forskning Eldsjälsgalan 2020 Salming, Sauk och Svenningsson – och den gemensamma nämnaren Dubblerat belopp till forskning och utveckling Aftonbladets granskning av prostatacancervården 50 000 kronor från Stiftelsen Bifrostbågen Coop – ny som huvudpartner Varför blir prostatacancer aggressiv? Ny kampanjsida för Mustaschkampen Ny bok om sex och samliv Världens näst bästa kokbok Miljonbelopp till Prostata- och bröstcancerförbunden Ny lokal i Boden Seminarium i Almedalen Ny reportageserie i DN Mc-kortege gav över 110 000 kronor Tre lyckliga hederspristagare Minskade biverkningar och effektivare behandling? Blå kokboken II till final Rekordhögt belopp till forskning Invigning av Prostatacancercentrum Butikskampanj gav över en halv miljon kronor Favorit i repris Mustaschkampgolf 2021

Cykling i kampen mot prostatacancer

Dagen innan midsommarafton genomfördes arrangemanget Mittblåacykeläventyr - Prostatacancertrampet, en långcykling på 20 mil från Helsingborg till Bräkne-Hoby. Eventet initierades av eldsjälen Susanne Kristensson och kunde genomföras genom ett fantastiskt samarbete mellan lokala patientföreningar och organisationer.

Prostatacancertrampet Nyhetsbild Tre Bilder 789X385 Ny

Foto: Thomas Nilsson, Jennie Kristensson.

Syftet med Prostatacancertrampet är att sprida den viktiga informationen om Sveriges vanligaste cancerform och för att samla in pengar i kampen mot prostatacancer. Via cyklandet vill Susanne kunna göra stor skillnad.
Jag har fått lära mig mycket om prostatacancer och tycker det är viktigt att den lyfts fram och får ännu mera uppmärksamhet, säger hon.

I fjol cyklade hon sträckan för första gången, då till största delen ensam. I År fick Susanne däremot ett större cykelsällskap med sig under den 20 mil långa sträckan.

Eventet, som arrangerades tillsammans med patientföreningen Prolivskvalitet Helsingborg, ProVitae Kristianstad och Prostatacancerföreningen Viktor, startade tidigt på morgonen. Längs med hela sträckan styrktes cyklisterna av Prolivskvalitet, som agerade serviceteam med mat och dryck.

Det första depåstoppet skedde i Höör, därefter trampades det vidare till följande depåstopp i Kristianstad, där ProVitae mötte upp, höll tal och överraskade genom att överlämna en check på 15 000 kronor till Prostatacancertrampet. Ungefär 9,5 timmar efter starten så avslutades resan i Bräkne Hoby. Där möttes Susanne upp av Kent Lewén, ordförande på Prostatacancerförbundet, som även överlämnade en fin blombukett.

Idén om Prostatacancertrampet föddes i samband med att Susanne ville göra en insats för alla som drabbas av prostatacancer men även för att hedra minnet av sin far, Hasse, som för några år sedan gick bort i sjukdomen. Förra året skapade hon därför insamlingen #vicyklarförHasse där hon via Mittblåacykeläventyr lyckades samla in drygt 34 000 kronor till Prostatacancerfonden.
Det går att förvandla elände till något positivt, säger Susanne.

Läs gärna mer om Prostatacancertrampet och Mittblåacykeläventyr här.

Senast uppdaterad 14 juli 2021