Den 15 mars delas Stenbeckspriset ut på Sergel Hub i Stockholm. Prostatacancerförbundet är tillsammans med Pressbyrån finalister i kategorin Företagssamarbete.
Prostatacancerförbundets årliga kampanj Mustaschkampen blandar humor med allvar för att bidra till forskning, utveckling och bättre vård, och samtidigt sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom.
I november lanserade Pressbyrån Lusseballen, en ny variant av sin klassiska lussebulle, med uppgift att påminna män om att testa sig i tid. De nygräddade Lusseballarna var en del av en omfattande informationskampanj där hälften av intäkterna gick direkt till Mustaschkampens arbete i kampen mot prostatacancer. Utöver de balle-formade lussebullarna släpptes också en Lusseballe-låt.
– Vi vet att många män undviker att undersöka prostatan av olika skäl. Det kan till exempel handla om rädsla eller okunskap. Lusseballen är en perfekt mix av allvar och skoj som förhoppningsvis har gjort det lättare att prata om ett ibland tabubelagt ämne och samtidigt ökat medvetenhetsgraden kring vikten av att testa sig i tid, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.
Lusseballen fanns att köpa i utvalda butiker i Stockholm under vecka 46.
Finalisterna i kategorin Årets företagssamarbete är:
Maskrosbarn och Espresso house
Prostatacancerförbundet och Pressbyrån
War Child och IBM
Om Stenbeckspriset:
Stenbeckspriset (fd Årets insamlare) delades ut första gången 1994 och är den enda utmärkelsen i sitt slag i Sverige. Priset delas ut i fem kategorier för att uppmärksamma och belöna det viktiga arbete som utförs inom insamling av gåvor, företagssamarbeten och givande. Utmärkelsen instiftades och delas ut av branschorganisationen Giva Sverige för att främja innovation och professionalism som stärker engagemang och intäkter för civilsamhällets organisationer.