Nya produkter som uppmuntrar till en aktiv livsstil Patientförening vann 100 000 kronor i JOYNA-lotteriet Vill optimera användningen av MRT-bilder Insamlingar via egen plattform Nu kan du anmäla dig till Mustaschmilen 2024 Ingen sommar utan bingo Vill minimera risken att drabbas av allvarliga biverkningar Prostatacancerförbundet på plats i Almedalen App som underlättar knipträning för män Förbundets specialanpassade rehabveckor Studerar sambandet mellan livsstil och aggressiv cancer Prostatacancer ur patienternas perpektiv Ny utgåva av skrift om prostatacancer Kritik mot bristande framsteg i cancerstrategin Lyckad utbildning för erfarna kontaktsjuksköterskor Givande och lärorik konferens Fortsatt generöst stöd från Ride Against Cancer Sexuell rehabilitering tillgängligt för fler Se Årets Eldsjäls Galakväll live JOYNA oss i kampen mot prostatacancer Förbättrad livskvalitet efter cancerbehandling 100 miljoner kronor till prostatacancerforskning Möt våren i en snygg mössa Lusseballen vann prestigefullt pris i kommunikation Ansök till vårens rehabvecka Anmälan till utbildning JOYNA - ett nytt digitalt prenumerationslotteri Lansering av ny kunskapsbank Maréne utsedd till Årets cancerforskare 2024 Rätt behandling till rätt patient Processer som styr bildandet av prostatacancer Delta i Mustaschmilen Oscar och Sven-Ingvars tar ton för Mustaschkampen Upptäckt som kan leda till ny behandlingsmetod 853 år till första behandling Ny bok om prostatacancer Tillsammans för ökad medvetenhet Sista etappen av Sverigeresan 2023 Nu lanserar vi årets limiterade mustaschpin Digitala lotter till höstens program Närstående - Årets tema för Mustaschkampen Nytt läkemedel kan förhindra metastaser i skelettet Sverigeresan 2023 - Etapp 2 Köp digitala bingolotter av oss Ny produkt - Blå bandet i satin Snabbare och säkrare bedömningar med AI Många miljoner till förbundets verksamhet Seminarier i Almedalen Saknad styrelseledamot Hur effektivt är Stockholm3-testet? Sverigeresan 2023 - Etapp 1 Håkan utsedd till Årets Eldsjäl Fina insatser prisades vid förbundets årsstämma Ny upptäckt kan förhindra metastaser i skelettet Följ Årets Eldsjäls Galakväll Lovande resultat för kombinationsbehandling Specialanpassade rehabprogram Kreativt företagssamarbete kan vinna pris Rekordhögt stöd till prostatacancerforskning Nya studier om mäns mående och symtom Håkan - finalist i Årets Eldsjäl Limiterad mustaschpin ger viktigt stöd Studerar effekten av målsökande strålbehandling Vill förbättra metoderna för tidig diagnostik Över 700 000 kronor till Prostatacancerförbundet Mustaschmilen - ett lopp för alla Driver studie om metastatisk ryggmärgskompression Prisras på hormonläkemedel Nominera din eldsjäl Vill utjämna ojämlikheter i tidig diagnostik Slutspurt för Sverigeresan Bättre diagnostik med kombinerad bildteknik Seminarium i Almedalen 2022 Nytt rekordbelopp från Datumlotteriet
Personliga historier Nyhetsarkiv

Håkan utsedd till Årets Eldsjäl

Under gårdagens glamourösa galakväll på Cirkus i Stockholm tilldelades Håkan Florin den eftertraktade utmärkelsen Årets Eldsjäl i kategorin Hälsa. Vi är så glada och stolta för vår fantastiska värmlännings skull.

Glad man knyter ena näven, håller en check och blommor i andra handen.

Håkan Florin, ordförande i Prostatacancerföreningen Värmland. Foto: Bildbyrån.

På Cirkus stora scen fick Håkan ta emot utmärkelsen från Pia Salming, änka till hockeylegendaren Börje. Det var en både känslosam och tacksam eldsjäl som tog tillfället i akt att uppmana alla män att att hålla koll på sin prostata för att säkerställa sin hälsa.

– I min värld är det här det absolut finaste priset man kan få när man jobbar ideellt. Framför allt i och med att det är svenska folket som både har nominerat och röstat fram sina eldsjälar i respektive kategori.  Jag har fått så mycket positiv feedback för mina resor. Jag hoppas att denna utmärkelse resulterar i att fler män tar till sig vikten av kontinuerliga tester. Det är otroligt viktigt att sjukdomen upptäcks i ett tidigt skede, säger Håkan Florin.

Sverigeresan 2023

Den 17 maj är det premiär för Sverigeresan 2023. För tredje året i rad beger sig Håkan Florin återigen ut på vägarna. Årets resa kommer att vara uppdelad i tre olika etapper med totalt 50 stopp. Den första etappen går norrut och är förlagd i maj/juni. Under etapp nummer två, i augusti, är det västra och södra Sverige som får besök. Under september är det dags för den sista etappen i mellersta och östra delarna av landet.

– Jag tror och hoppas att detta pris kan resultera i ökad uppmärksamhet för vårt förbund och våra patientföreningars viktiga arbete. Idag är det 125 000 män som lever med diagnosen prostatacancer, men endast 12 000 som är medlemmar i någon av våra föreningar. Min önskan är att bidra till ett ökat medlemsantal, säger Håkan Florin.

Resplan för etapp 1 – Norra Sverige
17/5 Norrtälje