Att starta en egen insamling är ett både roligt och givande sätt att bidra till vårt viktiga arbete. Dela insamlingen via ditt nätverk och låt dina vänner och bekanta vara med och göra skillnad i kampen mot prostatacancer.
Foto: Gisela Merkuur, Pixabay.
Tips för bra insamlingstillfällen:
Här är lite tips och råd för hur du skapar bästa möjliga insamlingsresultat:
Ladda upp en bra bild eller video
Bilder väcker våra sinnen och ökar vårt engagemang. Många människor ger bidrag för att de har blivit uppmanade av någon de litar på. När du lägger upp en bild eller video på dig själv, kommer ditt nätverk automatiskt att förknippa din insamling med dig. En bild bidrar därför med att skapa tillit till din insamling och sannolikheten för att din familj och vänner kommer att ge ett bidrar ökar.
Berätta din historia
Skriv en text där du besvarar alla frågor en bidragsgivare skulle kunna tänkas ha, till exempel vad du samlar in till och varför det är viktigt för dig. Ta tillfället i akt att verkligen framhäva din personliga historia, varför du tycker att detta är en viktig sak och varför folk ska stödja den.
Sätt upp ett realistiskt mål
Att vara ambitiös är beundransvärt, men när det gäller insamlingar är det bättre att börja med ett mål du vet att du kan nå och eventuellt justera det senare. Ett bra sätt att sätta ett första mål är att föreställa dig hur många i ditt nätverk du tror skulle ge ett bidrag och hur mycket de skulle kunna tänka sig att ge. Om du därefter halverar den summan har du ett realistiskt första mål. Förhoppningsvis når du det första målet på nolltid och kan sätta upp nästa mål.
Ge det första bidraget själv
När du ber ditt nätverk om att stödja din insamling är det viktigt att du föregår med gott exempel och ger det första bidraget själv. Är du osäker på hur mycket du ska donera? Tänk över hur mycket du önskar att andra ska ge och så ger du själv lite mer än det.
Dela din insamling via privata meddelanden
Att uppmuntra sina vänner och familj att bidra genom privata meddelanden har visat sig vara mycket mer effektivt än till exempel en statusuppdatering på Facebook. Direktmeddelanden är personliga och personen i fråga kommer att vara mer benägen att stödja din insamling om du har tagit dig tid att skriva ett par rader till honom eller henne personligen.
Många bäckar små
Använd flera olika sociala medier, sprid ordet om din insamling och dela den. Kom ihåg att alltid kopiera in länken till din insamling i alla meddelanden och uppdateringar och be folk om att dela din insamling å din vägnar.
Håll dina givare uppdaterade
Kom ihåg att tacka dina givare och hålla dem uppdaterade med relevant information. Till exempel kan du dela ditt slutresultat med dem som har bidragit, eller om du deltar i ett evenemang: gör en kort uppdatering av hur det gick.