Medlemsbrev 1 2022

Ordföranden har ordet.

Ordförande Jan Holgersson - Medlemsbrev

Hej, bäste medlem i föreningen. Skriver till dig när vårsolen börjat titta fram och fågelkvittret hörs mer och mer. Vintern är snart över för denna gång och vi går som man säger ”mot ljusare tider”. Allt är som vanligt? Nej, oroligheterna i vår omgivning gör att saker och ting har ställts alldeles på ända. Hoppas att detta kommer att sluta på ett så bra sätt det kan?

För över två år sedan blev vi först medvetna om ett Coronavirus som gav många i vårt land och världen över sjukdomen Covid-19. Detta har gjort att föreningens verksamhet gått på sparlåga. Endast styrelsemöten och årsmöten har genomförts varav de flesta digitalt. Hösten 2021 lyckades vi genomföra informationsmöten i Ludvika, Mora och Borlänge. Dessutom hade vi 2 fysiska styrelsemöten.

De nyligen borttaga restriktionerna och vilka konsekvenser detta kommer att få är väldigt osäker. Eftersom styrelsen känner ansvar är alla aktiviteter flyttade till hösten 2022. Vi planerar för att genomföra årsmötet senare under våren digitalt via ZOOM. Vi vill inte att någon blir sjuk i Covid-19 genom vårt agerande. Det finns 3 informationsmöten med våra sjukvårdspolitiker att genomföra i Avesta/Hedemora, Leksand/Gagnef och Vansbro/Malung-Sälen när hälsoläget tillåter. Styrelsearbetet för att leda föreningen hålls om möjligt digitalt tills vidare.

Så till en mycket viktig fråga. Att leva ihop med någon som är drabbad av prostatacancer är ibland kanske inte det lättaste. Därför har frågan kommit upp om man i föreningens regi skulle bjuda in till samtalsmöten där anhöriga eller närstående kan träffas utan krav på formell organisering. Tanken och målsättningen är att anhöriga ska fritt utan styrning eller påverkan kunna dela erfarenheter och tips om allt runt hur det är att leva i en relation eller vara närstående till en prostatacancer drabbad man. Detta självklart utan inblandning från oss drabbade.

Förslaget är att bjuda in till en sådan träff så snart vi kan pga. Covid läget. Vilket då knappast blir före sommaren. Fråga era partners/närstående om hur de ser på detta förslag. Ring gärna till någon i styrelsen PCF Dalarna och ge dina synpunkter eller skicka e-post till prolivdalarna1@gmail.se

Har fått detta tips på aktivitet från våra vänner i Örebro. Tillsammans med Patientföreningen T-Pro i Örebro genomför Bayer ett seminarium den 16 mars kallat ”En afton om prostatacancer”. Vi genomför seminariet på plats i Örebro men sänder även evenemanget på internet på följande adress: https://youtu.be/x6DXuktKy6o. Vi kan lova att programmet håller hög klass och intressanta föredrag. Mycket varmt välkomna att följa med i sändningen!

Avslutningsvis. Uppdrag Granskning kommer i sitt program som sänds 16 mars ta upp den ojämlika vården i Sverige. Bland annat kommer ett avsnitt att bara handla om Region Dalarna och specifikt de långa väntetiderna. Medverkar gör bland annat ansvariga politiker och ansvariga från professionen. Medverkar gör även Calle Waller som är vårdpolitisk talesperson i Prostatacancerförbundet.

Avslutar med att önska Er alla allt väl.

Borlänge 7 mars 2022

Jan Holgersson