Medlemsbesök på Jussi Björling-museet 24 september 2019.

Ett 30 tal medlemmar med partners fick mera kunskap om vår världstenor Jussi Björling vid besöket på museet i Borlänge. Efteråt fikade vi i Missionskyrkans föreningslokal tvärs över gatan. Vi hade också en intressant diskussion under kaffet i anslutning till att vår förening informerade om situationen för prostatavården i Dalarna samt våra kommande aktiviteter i höst

Vi fick en levnadsbeskrivning av Jussis liv av museichefen Jan-Olof Damberg och också lyssna på skivinspelningar av både opera och naturligtvis ”Till havs”. Norrmännen älskar Jussi och det är en vanlig tradition där att lyssna på ”O Helga Natt” på julafton.

Den italienska tenoren  Enrico Caruso  har en scendräkt skänkt av änkan Dorothy. Det var en hedersbetygelse om Jussi Björlings storhet som operatenor.

Senast uppdaterad 04 september 2020