Årets sista nyhetsbrevet

NYHETSBREV, 13 dec 2023

Klicka här för att få det i pdf-format. Läs och utskrift.

”KAN DU DRA DITT STRÅ TILL STACKEN?

Vår förening är en ideell organisation. Det betyder att föreningen drivs av frivilliga krafter med intresse och engagemang för att stötta män med risk för eller konstaterad prostatacancer. Det är den vanligaste cancerformen i Sverige och det finns många, både patienter och anhöriga, som söker kontakt med föreningen för att skaffa kunskap om sjukdomen. De av oss som levt länge med sjukdomen har ofta mycket erfarenhet som vi kan dela med oss av.

Vi behöver kontakt med fler medlemmar som kan hjälpa till. Det kan vara allt från att ställa i ordning möteslokaler, hålla reda på trycksaker, hjälpa till vid informationsbord eller delta i föreningsarbete som styrelseledamot eller på annan post.

Om du har intresse och kunskaper som kan hjälpa föreningen i sitt arbete är du mer än välkommen att ta kontakt. Vi återkommer i så fall senare för diskussion om hur du kan medverka. Hör av dig till någon av oss nedan:

Dick Söderholm Lars Gejke
070 578 65 10 070 656 41 56
pcfuppsala@gmail.com

”VÅRD AV PROSTATACANCER EFTERSATT I REGIONEN”
Rubriken här ovan var den som Uppsala Nya Tidning satte på vår debattartikel i tidningen den 24 november. Vi har ju länge haft synpunkter på de långa köerna liksom på Regionens senfärdighet när det gäller att få igång Organiserad ProstatacancerTestning (OPT). Det som fick oss att slutligen pränta ned våra synpunkter var dock den sammanslagning av kirurgin och urologin som sjukhusdirektören på Akademiska sjukhuset fattat beslut om. Vi har från styrelsens sida kämpat hårt mot denna förändring, då vi är övertygade om att det, åtminstone på sikt, kommer att bli en försämrad prostatacancervård. Regiondirektören, Hälso- och sjukvårdsdirektören, sjukhusdirektören och sjukhusstyrelsens ordförande har alla helt nonchalerat våra synpunkter. Vi kommer att bevaka utvecklingen, var så säker! Hälso- och sjukvårdsdirektören hade en replik den 6 december. Replik från vår sida kommer på torsdag,
14 december. Debattartikeln och de två replikerna bilägges.
MUSTASCHKAMPSMÅNADEN ÄR NU ÖVER

Vi har från föreningens sida varit mer aktiv än tidigare år. ”En kväll om prostatacancer”, som genomfördes tillsammans med Akademiska sjukhuset, blev en framgång. Fem mycket kompetenta föreläsare berättade om behandlingen av vår sjukdom. Vår övertygelse är att vi är unika i landet med en sådan ”laguppställning”. Ett 80-tal var där och lyssnade.

Lasse sekreterare tog ett initiativ – vi måste vara ute och informera och sälja våra produkter
mer än vi gjort tidigare, var hans åsikt. Och så blev det. Vårt informationsbord har funnits på nio olika platser, ibland bemannat av Lasse själv, andra gånger har någon annan ur styrelsen också deltagit.

Till vår stora besvikelse kunde vi inte genomföra ljusmanifestationen på Stora Torget i
Uppsala i år. Vi hade redan i början av oktober ansökt om tillstånd och fick avslag några dagar före manifestationen.

Vi vill framföra ett varmt tack till våra lokala samarbetspartners under mustaschkampen. Gynna dessa när du handlar!
- Mat och Fest/Sven Dufva.                      - Gubbfikat Söderfors
- Asplunds blomsterhandel Enköping        - My Training Uppsala
- City Gross Boländerna                          - ICA Maxi Bålsta
- City Gross Gränby                                - Nelins/växthuset
- Frisör Jenni K                                        - PK´s herrfrisering Uppsala
- Diamonds Mary Kay                              - Stora Coop Uppsala
- Fonus Enköping                                    - Sh-bygg, sten och anläggning
ETT VARMT TACK TILL DIAMONDS MARY KAY
Vi vill framföra vårt varma tack till de engagerade damer som under november månad sålt lotter till förmån för prostatacancer. Vi fick en gåva om 11.400 kronor! Ett enastående bra resultat.
100.000 KRONOR TILL PROSTATACANCERFONDEN
Efter beslut i styrelsen den 5 december har vi skänkt 100.000 kronor till Prostatacancer- fonden. Fonden finansierar forskning runt om i landet syftande till en bättre prostata- cancervård. Totalt har fonden skänkt 100 miljoner kronor under årens lopp.
VAD HÄNDER UNDER VÅREN 2024?
Informationsbord
Akademiska
sjukhuset
Tisdag 23 januari
Vi ställer upp vårt informationsbord vid ingång 100 klockan 10 och finns där några timmar. Med oss har vi informations-
skrifter och prylar att sälja för att ekonomiskt stödja vår verksamhet. Välkommen att besöka oss!

Snackcafé och
anhörigträff

Onsdag 21 feb

Torsdag 23 maj

På våra uppskattade samtalsträffar kan du snacka av dig och få stöd i en behaglig miljö. Kanske undrar du över diagnos, behandlingsmetoder, konsekvenser, relationer och livet framöver? Prostatacancer leder ofta till osäkerhet, oro och stress. Därför är det bra att kunna tala med andra som är i, eller har varit i, samma situation. Du får träffa några från föreningens styrelse och ett antal medlemmar.
Tillsammans utbyter vi erfarenheter och tar en fika under avslappnade former.

Samtidigt som vi som drabbats av prostatacancer träffas bjuder vi in till en träff för anhöriga, vilka träffas i ett separat rum.

Kaffe/te och smörgås bjuder vi på!

Tid: Kl 1800
Plats: Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsgatan 12 i Uppsala.

Möte med
urologledningen
I mitten av februari kommer några från styrelsen att ha ett möte med Urologkliniken på Akademiska sjukhuset. Hör av dig om det är något du vill att vi ska ta upp.

Mel's garage
i Enköping
Torsdag 15 feb

Kl 1800 träffas vi i Mels garage, Åkerbygatan 4, i Enköping. Representanter för föreningen informerar om prostata- cancer.
Gott om tid för diskussion.
Årsmöte med föredrag
av professor Pär Stattin,
Urologkliniken.
Tisdag 12 mars
Välkommen till vårt årsmöte som inleds med att professor Pär Stattin håller ett föredrag om intressanta forskningsresultat utifrån NPCR (Nationella ProstataCancerRegistret).
Tid och plats: Kl 1800 träffas vi på Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsgatan 12 i Uppsala.

Informationsbord
Enköping Lasarettet
Torsdag 11 april

Vi ställer upp vårt informationsbord vid huvudingången klockan 10 och finns där några timmar. Med oss har vi informationsskrifter och prylar att sälja för att ekonomiskt stödja vår verksamhet.
  Välkommen att besöka oss!
Kväll om inkontinens
Torsdag 2 maj

Vi räknar med att ägna kvällen åt olika aspekter på inkon- tinens. Ännu finns inget detaljprogram, men det kommer vad det lider.
Bilens dag
i Enköping
Lördag 11 maj

Tillsammans med prostatacancerföreningen i Västmanland (Arosgubben) deltar vi i Lions arrangemang ”Bilens dag” på torget i Enköping.
  Välkommen till vårt informationstält.
Grillkväll
Onsdag 29 maj

Vi träffas kl 1800 på Sommarro i Enköping för att njuta av Runes nygrillade hamburgare. En tipsrunda lär det väl också bli, liksom kaffe/te vid prisutdelningen.

Golftävlingen
Proovarikampen
Söndag 9 juni
För andra året i rad kör vi golftävlingen på Grönlunds Golfklubb i Almunge.
Samarbetet med Lena Wäppling Foundation, som samlar in pengar till forskning om äggstockscancer, fortsätter.
Har ni förslag på sponsor av golftävlingen är ni välkomna att kontakta:     - sekreterare, Lars Gejke     tel. 070 656 41 56
   - kassör, Björn Hammarberg tel. 070 293 07 85

Klicka på länken nedan för att läsa mer:
Debattartikel i UNT;   Regionens replik;   Föreningens replik på repliken

Tillönskas Du och de Dina från styrelsen för Prostatacancerföreningen i Uppsala län

Ansvarig för detta nyhetsbrev: Dick Söderholm
                                             E-post: pcfuppsala@gmail.com

Alla våra möten arrangeras i samarbete med.