Tankar under september v39 2020

Äntligen kunde vi starta upp med en liten aktivitet!

1. Det var några tappra som ställde upp på hösten första utomhusaktivitet: ”Trivselkväll med grillning och tipsrunda i Ekolnsnäs”. På onsdagskvällen samlades 29 personer ute på Föreningsgården Ekolnsnäs för ett litet avbrott i karantänen. Stort tack familjen Westerlund: Rune med Gunilla & Philip för en strålande ide’ och så väl genomfört (med lite hjälp från.!!). Härligt väder och ett mycket trevligt ställe. Vi hoppas det inte blir sista gången vi kan vara där.

(Med tanke på COVID-19 var serveringspersonalen försedda
          med munskydd och skyddshandskar)

2. Vår vän Jacke Sjödin kör just nu 77 föreställningar med sina 15 ”Coronalåtar” i ett säkert arrangemang på Reginateatern. (Max 50 åhörare väl avskilda😊.

Trots det har han under veckan hunnit göra sin 18-e Coronafilm , den här gången om en önskad flockimmunitet.

3. I Sverige har det under veckan kommit en artikel i Dagens Medicin som ger en överblick på Kirurgers resultat varierade mer än väntat”. Under denna artikel har man studerat effekten av att köra med öppen kirurgi eller med robot. Samtidigt har man tittat på effekten av att göra många operationer jämfört med ett fåtal/ år. Är ni intresserade så sänd ett mail till mig på E-post: stig@lindahl.com så ska jag sända över artikeln.

Som ni kanske märkt har vi valt att köra ”Tankar i natten” 1 gång i månaden i stället för varje vecka (gubben börjar bli gammal 😊) Om ni har några tankar på område som ni vill att vi bevakar så hör gärna av er.

Nu i Danmark man ser andra vågen,

I ”Staterna” tas Trump i hågen.

Tänk att vara immun,

i varje kommun,

och om motgiftet finns i pirogen?

Stig Lindahl/ Vårdpolitisk talesman i ålderskarantän

18 september 2020

NYHETSBREV, 4 sept. 2020

Tyvärr är det så att Coronaviruset (COVID-19) fortfarande påverkar verksamheten i prostatacancerföreningen synnerligen negativt. Våra planerade verksamheter måste i stor utsträckning ställas in eller kan komma att ställas in. En och annan aktivitet hoppas vi dock kunna genomföra.

30 juni 2020

En kort berättelse om att bli drabbad av COVID-19 och bli behandlad på Akkis.

Som om mitt liv inte var fyllt av tillräckligt många prövningar så kom COVID-19 som ett "brev på posten".

16 november 2019

Akademiska först i Sverige med ny strålbehandling

Ett nytt kapitel skrivs om hur människan kommer allt närmare i sin strävan att minska dödligheten i cancer. Glädjande är att det sker på Ackis. Där man nu med hälp av en MR Linac kan man ta magnetiska bilder av tumören under själva strålbehandlingen. Metoden ger ökad precision och används nu för första gången i Sverige.

En kväll om Prostatacancer, Torsdagen den 21 nov.

Prostatacancerföreningen i Uppsala Län bjuder in till ett möte med mängder av föreläsare på Akademiska Grönwallsalen, ingång 70

En digital inspirationskväll med medicinsk föreläsning och kultur

Restriktioner kring corona gör att kvällen genomförs digitalt med livestreaming och möjlighet att titta på sändningen efteråt. OBS! Länk har inkommit..

After Work Shave