NYHETSBREV, 2 sept 2021

Klicka här för att få det i pdf-format. Läs och utskrift.

Vi i styrelsen håller tummarna för att pandemin håller sig i schack och att vi därmed kan genomföra det gedigna höstprogram vi planerat. Nedan finner du vilka olika aktiviteter vi tänkt oss. Observera att kvällsaktiviteterna startar klockan 18, olika tider har tidigare angetts. När du nås av detta nyhetsbrev har vi redan genomfört nedanstående två medlemsaktiviteter:

ROSA BLÅ Bollen den 28 aug. Det var vädermässigt ingen succé men allt annat var en stor framgång, mycket tack vare Lasse Gejkes engagerade ledarskap. Deltagarantalet var något lägre än tidigare, men vad kan man vänta sig när väderprognosen var dyster. I startlistan hade vi trots allt 94 personer, fördelade på singel- och mixed klass. Överskottet blev högre än tidigare, hela 65 000 kronor. Det stora överskottet förklaras först och främst av alla våra generösa partners. Du finner dem i bilaga till detta nyhetsbrev – gynna våra partners!

Trivselkvällen på Ekolnsnäs den 1 sept. Vi träffades, grillade hamburgare och pratade under trivsamma former. Tipspromenad med fina vinster, vilka utdelades vid kaffet. I dessa Corona tider var antalet deltagare - 24 personer - det huset förmådde inrymma.

Mustaschkampens Sverigeturné

Måndagen den 6 sept
mellan kl. 12 - 17

Prostatacancerförbundets eldsjäl, Håkan Florin, reser genom landet på en turné med Mustaschkampen för att sprida information om prostatacancer, samla in pengar till Prostatacancerfonden och genomföra en digital namninsamling för införande av nationell screening för prostatacancer.
Håkan slår upp sitt tält vid CityGross i Boländerna, Uppsala.
Hoppas du tar dig tid att titta förbi för att träffa Håkan och en och annan från vår förenings styrelse

Bilens dag i Enköping.

Lördagen den 18 sept mellan kl. 10 – 15.

Tillsammans med prostatacancerföreningen i Västmanland (Arosgubben) deltar vi i Lions arrangemang ”Bilens dag” på torget i Enköping lördagen den 18 sept. Alla intäkter går till Lions Cancerforskningsfond Mellansverige. Pengar därifrån går till bland annat prostatacancer forskning. Välkommen till vårt informationstält.

Medlemsresa till Åland.

Måndagen den 27 sept.

Äntligen kan vi upprepa vår tidigare uppskattade möte på Eckerölinjen. Vi åker med båten som går från Grisslehamn kl. 10:00. På utvägen börjar vi med en kopp kaffe/te och har sedan ett informations-/diskussionsmöte på resan till Eckerö. På hemvägen njuter vi av Eckerölinjens omtalade viltbord. Antingen kan man åka med Eckerölinjens bussar till och från Grisslehamn eller med egen bil. Varifrån bussarna går hittar man på Eckerölinjens hemsida. Man kan även handla i butiken till tullfria priser.

Subventionerad kostnad 100:- kr för medlemmar och ”blivande medlemmar” inklusive informationsmöte, kaffe, viltbord (exkl. dryck) och eventuell bussanslutning.

Båten är tyvärr inte helt anpassad för rörelsehindrade. Hiss finns, men inte till översta våningen där vårt mötesrum finns, så man måste kunna gå uppför en trappa själv eller med hjälp av medresenär.

Vi behöver en bindande anmälan senast den 16:e sept. Vi reser ju utomlands - i anmälan behöver vi därför veta namn, födelsetid (ååmmdd), kön (M eller K) samt om du är svensk medborgare eller ej. Ange också var du tänker stiga på bussen (är du osäker fråga Lars Gejke vid anmälan) eller om du åker i egen bil. Glöm inte ID-kort. Man måste legitimera sig vid incheckningen.

Anmälan görs till Lars Gejke på
- E-post: lars.gejke@shbygg.se
- Tel. 070-656 41 56

Betala samtidigt in avgiften till föreningens
bankgiro 640-3547 eller via swish 1235943246.
Glöm ej att ange namn.

Närmare information finns i bifogad inbjudan.

En kväll med personal från uro-onkologin på Akademiska sjukhuset. Onsdagen den 29 sept med start kl. 18.00

Läkare och sjuksköterskor från onkologkliniken presenterar verksamheten samt efter fikapaus aktuella forskningsstudier och nyheter inom prostatacancer-behandlingen. Gott om tid för frågor!

Plats: Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsgatan 12 i Uppsala.

Kaffe/te och smörgås serveras.

Sexologiska problem vid
prostatacancer.
Onsdagen den 6 okt.
med start kl 18.30.
Sexologen Malin Swartling från Akademiska sjukhuset föreläser och representant för butiken Lustgården i Uppsala demonstrerar olika hjälpmedel.
Plats: Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsgatan 12 i Uppsala.  Kaffe/te och smörgås serveras.
En kväll med Prostatacancerförbundet.
Onsdagen den 20 okt.
med start kl 18.30

Förbundets nye ordförande Kent Lewén talar om förbundet, vården och framtiden.
Den nye generalsekreteraren Olov Berggren berättar om kansliet och vad som är aktuellt i förbundet.
Vår nye kampanjledare Per-Anders Nygård informerar om Mustaschkampen.

Naturligtvis gott om tid för frågor och diskussion!

Plats: Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsgatan 12 i Uppsala.

Snackcafé.
Torsdagen den 11 nov.
med start kl 18.30

Vi träffas för att under lättsamma former utbyta erfarenheter av behandlingar, biverkningar, läkemedel, kost, motion och allt annat som hör till vår sjukdom. Här får du möjlighet att snacka med andra som drabbats på ett eller annat sätt. Kaffe/te och smörgås bjuder vi på!

Plats: Träffpunkten, Storgatan 11 i Uppsala

60+mässan.
Ons-torsdag 17-18 nov.
Tillsammans med Bröstcancerföreningen Uppsala län finns vi på IFU-arena i Uppsala där 60+mässan är.
Öppen klockan 10-16 båda dagarna.
Välkommen till vårt bord om du är på besök!

En kväll om prostatacancer
tisdagen den 23 nov
med start kl.18.00

Vartannat år arrangerar vi tillsammans med Akademiska sjukhuset en föreläsningskväll som ger en bred spegling av vår sjukdom – från diagnos till behandling.
Den breda medverkan av läkare från Urologen, Onkologen, Radiologen och Nuklearmedicin på
Akademiska sjukhuset garanterar att det blir en kanonkväll!!

Plats: Grönwallsalen på Akademiska sjukhuset

Ljusmanifestation.
Stora Torget i Uppsala.
Fredagen den 26 nov.
med start kl 17.00

Till minne av alla de som dör i prostatacancer genomför vi en ljusmanifestation på Stora torget i Uppsala, mellan Åhléns och Akademibokhandeln.

Mer information.

Naturligtvis kommer du att informeras via nyhetsbrev även framdeles men ett bra tips finner du här på föreningens hemsida.

Alla våra möten arrangeras i samarbete med

Ansvarig för detta nyhetsbrev: Dick Söderholm

E-post: pcfuppsala@gmail.com