NYHETSBREV, 29 okt 2020

NYHETSBREV, 20 jan. 2021

Klicka här för att få det i pdf-format. Läs och utskrift.

Året som gick – en tillbakablick
Det har varit ett märkligt - kanske till och med eländigt - år för oss alla, privat och för Prostata-cancerföreningen. Normalt har vi ju en hel del arrangemang för och med medlemmarna i föreningen – föreläsningskvällar, snackcaféer, informationsaktiviteter, mustaschkampen, båtresa och ljusmanifestation för att nämna några.

Vi vill börja med något positivt! Alla är vi ju intresserade av att forskning leder till en bättre prostatacancervård. Vår ekonomi har möjliggjort att föreningen under hösten skänkt 80 000 kronor till Prostatacancerfonden.

Trots mer eller mindre förbud att besöka sjukhusen har vi även detta år försett mottagningarna med våra Informationspaket och böckerna Sex, samliv och prostatacancer samt Prostataproblem som inte beror på cancer. Allt delas ut till patienter utan kostnad.

Endast två kvällsaktiviteter hann vi med innan Coronan slog till. I januari hade vi en föreläsning med rubriken Hur magnetfält (MR) och positronemission (PET) kan användas vid bildframställning inom prostatacancervården. Vid årsmötet i mars fick vi lyssna till ett föredrag med titeln Tre decennier – 2000 till 2030 – med prostatacancer. Hur har det varit, hur är det och hur kommer det att bli?

Det var även för Mustaschkampen ett märkligt år. Vi fick ställa in flera aktiviteter. Som tur var ställde många av våra partners upp och sålde Blå mustascher m.m. Sammantaget blev försäljningen en bra bit lägre än förra året. Men genom att styra logistiken bättre och sälja ut lagret blev slutresultatet betydligt bättre än förra året!

Vi planerade och informerade successivt under året om kommande möten och olika aktiviteter men fick avboka allt utom en trevlig grillkväll. Vi hoppades att vi i december skulle kunna genomföra En kväll om prostatacancer, råd, rön, möjligheter med professorerna Sten Nilsson och Lennart Levi. Föreläsning inför publik var dock ej möjligt, varför vi i stället spelade in föreläsningarna som finns på Youtube. Klicka här.

Men styrelsen har ingalunda suttit still och bevakat utvecklingen av pandemin.

 Onkologins problem. Under 2019 ledde dåligt ledarskap till att uro-onkologin på Akademiska sjukhuset mer eller mindre skrotades. Vi träffade sjukhusdirektören Eric Wahlberg, chefen för blod- och tumörsjukdomar (BOT) Honar Cherif samt regionrådet, tillika sjukhusstyrelsens ordförande, Malin Sjöberg Högrell om detta i början av mars. Under året har uro-onkologin åter börjat byggas upp. Detta diskuterade vi vid ett möte i december med nya BOT-chefen Annika Håkansson, nya chefen för uro-onkologin Ingrida Verbiené samt Honar Cherif. Vi kommer att följa upp hur arbetet går med ännu ett möte i slutet av mars detta år.

 Urologin. När nu friden synes ha lagt sig över uro-onkologin så börjar nästa fight. I mitten av december nåddes vi av informationen att ledningen för Akademiska sjukhuset planerar att urologin i framtiden skall bli en liten del i en större framtida kirurgklinik.

Vi är övertygade om att detta skapar stora problem för oss patienter, varför vi skickade ett brev till sjukhusdirektören och till Region Uppsala. Frågan har också diskuterats med Malin Sjöberg Högrell. Vi fick i början av året ett svar på vår skrivelse från t.f. sjukhusdirektör Marianne van Rooijen. I början av februari kommer vi att ha ett möte med ledningen från urologen om detta. Vår skrivelse och svaret hittar du som bilagor till detta Nyhetsbrev.

Vid våra möten med olika företrädare för sjukvården möts vi av respekt och man lyssnar till vad vi har att säga. Detta beror till stor del på att vi är många i vår förening. Vi hoppas därför att du även i framtiden vill stödja oss genom ditt medlemskap (vi skickar faktura inom ett par veckor till de som inte redan betalat). Även om pandemin nu härjar så planerar vi för en framtid med aktiviteter av normal omfattning. Nedan finner du information så långt vi hittills kommit i vår planering.

Årsmöte

Som smittoläget nu är anser styrelsen att årsmötet inte kan genomföras förrän efter sommaren. Synpunkter mottages tacksamt!

Sexologiska problem vid prostatacancer.

Onsdagen den 14 april
med start kl 18.30.

Detta var inplanerat till slutet av januari men måste flyttas.

Sexologen Malin Swartling från Akademiska sjukhuset föreläser och representant för butiken Lustgården i Uppsala demonstrerar olika hjälpmedel.

Plats: Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsgatan 12, Uppsala.

Kaffe/te och smörgås serveras.

Snackcafé.
Torsdagen den 22 april med start kl 18.30

Vi träffas för att under lättsamma former utbyta erfarenheter av behandlingar, biverkningar, läkemedel, kost, motion och allt annat som hör till vår sjukdom.
Här får du möjlighet att snacka med andra som drabbats på ett eller annat sätt.

Kaffe/te och smörgås bjuder vi på!

Lokal meddelas senare.

ROSA BLÅ BOLLEN
Preliminärt

lördagen den 29 maj

Tillsammans med Bröstcancerföreningen Kungsängsliljan arrangerar vi golftävlingen ROSA BLÅ Bollen lördagen den 29 maj. Alla som arbetar med tävlingen gör det gratis och samtliga priser har skänkts av våra samarbetspartners.

Tävlingen spelas även i år på Edenhofs golfbana som GolfUppsala upplåter åt oss. Hela överskottet från tävlingen går till prostata- och bröstcancerforskningen.

Anmäl Er till tävlingen eller kom bara förbi och titta. Vill du hjälpa till som funktionär, ring Lars Gejke, 070-656 41 56.

För dig som inte hittar till Edenhofs golfbana finns vägvisning från Svista, ca 10 km norr om Uppsala efter gamla E4:an. Banan ligger ca 7 km väster om Bälinge på vägen mot Åkerlänna.

Grillkväll.

Juni och september.

Vi träffas på Ekolnsnäs i Uppsala för att grilla och umgås och eventuellt även på Sommaro i Enköping tillsammans med Arosgubben i Västerås.
Datum återkommer vi om.

Medlemsresa till Åland.

Preliminärt 27 sept.

Boka in heldag för en medlemsresa till Åland. Det blir som tidigare år föreläsning och diskussion, god mat och inte minst trevlig samvaro.

Föreningen kommer att subventionera resan innebärande att medlem och ”blivande medlem” betalar 100 kronor för resa och skärgårdsbuffé. Ordinarie pris är drygt 300 kronor. Dryck betalar var o en för sig.

60+mässan.

Ons 17-tors 18 nov.

Tillsammans med Bröstcancerföreningen Kungsängsliljan finns vi på IFU-arena i Uppsala där 60+mässan är öppen klockan 10-16 båda dagarna.
Välkommen till vårt bord om du är på besök!

Ljusmanifestation på Stora Torget, Uppsala.

Fred den 26 nov kl 17.

Till minne av alla de som dör i prostatacancer genomför vi en ljusmanifestation på Stora torget i Uppsala, mellan Åhléns och Akademibokhandeln.

Mer information

Naturligtvis kommer du att informeras via nyhetsbrev även framdeles men ett bra tips finner du här på föreningens hemsida.

Alla våra möten arrangeras i samarbete med

Ansvarig för detta nyhetsbrev: Dick Söderholm

E-post: pcfuppsala@gmail.com