Ansök till höstens rehabveckor. Fredrik klär av sig naken i kampen mot prostatacancer. Öppet brev till Vårdcentralerna. Medlemsinformation Perituskliniken ingår avtal med Region Skåne Kevin var bara 38 när han fick prostatacancer: ”Undersök er!” Cancerdrabbad läkare fann fint stöd i ProVitae 25 år av kunnigt stöd till prostatacancerdrabbade Mustaschkampen 2023 "För många adminstratörer och för få läkare" IFK-chef gör kampanj - mot prostatacancer . "Självklart" Öppet brev till regionpolitiker och tjänstemän Målsökande molekyler Ny Onlinemottagning för cancerrehabilitering Anders Bjartells föreläsning 14 januari 2023 "Helt oacceptabla väntetider" - Artikel i Kristianstadsbladet 26 januari 2023. Cancerpatienter missas av vården ! - Artikel i Kristianstadsbladet 25 januari 2023 Läkaren missade att ta PSA-prov - Artikel i Kristianstadsbladet 25 januari 2023 Tidig upptäckt räddar liv ! Mustaschkampen är igång ! Mustaschkampen 2022 Mustasch-walk 2022 - PO Dahl vandrar i Osby och Östra Göinge kommuner Mustaschrun Grillkväll 10 augusti Jan Frick prisas ! ProVitaes Informationscentra är invigt ! Bilder från Årsmötet Prostatacancerföreningen om väntetiderna: ”Katastrofalt” ProVitae har skaffat en lokal ! Tack till Glimma Hockey ! Bilder från Julbordet i december 2021 Mustaschkampen pågår för fullt ! Mustaschkampen är igång ! ( 2021 ) Bad i Furuboda simhall Mårtenstorp mot prostatacancer Rosa-Blå-Bollen 2021 Sverige Runt med Mustaschkampen Bilder från Årsmötet & grillkvällen i Furuboda Titta in i vårt Bildgalleri ! Golftävlingen ROSA-BLÅ-BOLLEN 2021 ORGANISERAD PROSTATACANCERTESTNING Nu kallas skånska män till test för prostatacancer. ROSA-BLÅ-BOLLEN 2020 Covid-19-information / Aktiviteter Prostatacancervård i Coronavirus-tider Tack-brev från Lunds Universitet Äntligen rättvis prostatacancervård i Skåne ! Öppet brev till vårdcentralerna Erfarenheter från EAUs möte i Köpenhamn 16-19/3 2018 Någon att prata med Rehabiliteringsvecka för män Det oärliga spelet om operationsrobot till CSK

Någon att prata med

ProVitae kan erbjuda något unikt. Personliga samtal och stöd - hemma eller i vår nya lokal på Sandvaktaregatan i Åhus.

Couple 2020 001

ProVitaes hembesök

På grund av att vi kom i kontakt med allt fler män i nordöstra Skåne som råkat illa ut i sjukvården beträffande prostatacancer, så beslöt Provitae att starta hembesök.

Sedan drygt 2 år har två i styrelsen för ProVitae med kort varsel, oftast samma dag, bara timmar efter telefonsamtalet, åkt hem till män med prostatacancer och anhöriga.
Vi har mött oroliga män och deras anhöriga och samtalat ett par timmar, utifrån att vi själva också är drabbade av samma sjukdom.

Vi har kunnat informera och förklara frågor som oroat, men också ingjuta hopp i och med att behandlingen av vår sjukdom blivit alltmer avancerad och exakt. Dessutom har strålbehandlingen blivit väsentligt bättre, liksom att alltfler effektiva nya mediciner kommit fram.
Detta är viktigt att lyfta fram och ger ett nytt hopp för den drabbade och hans familj.

Vi har dessvärre alldeles för ofta mötts av historier om arrogant mottagande, nekade PSA- prov, liksom bortglömda provsvar – i ett fall 8 månader, då mannen, i ett annat ärende till vårdcentralen frågade hur det var med PSA.
Det visade ett kraftigt förhöjt värde, i utredningen efteråt konstaterades spridd cancer…
Likaså uteblivna återbesök och överhuvudtaget en dålig information och kunskap om PSA.

Vi har kunnat notera att våra hembesök eller samtal i vår nya lokal på Sandvaktaregatan i Åhus, har varit mycket uppskattade – att i lugn och ro, utan stress, kunna sitta och prata om sin sjukdom är ovärderligt.
Vi planerar att ytterligare öka tillgängligheten för våra besök.

Vill du få kontakt med oss så når du oss på

// Jan Frick
Ordförande ProVitae