Ansök till höstens rehabveckor. Fredrik klär av sig naken i kampen mot prostatacancer. Öppet brev till Vårdcentralerna. Medlemsinformation Perituskliniken ingår avtal med Region Skåne Kevin var bara 38 när han fick prostatacancer: ”Undersök er!” Cancerdrabbad läkare fann fint stöd i ProVitae 25 år av kunnigt stöd till prostatacancerdrabbade Mustaschkampen 2023 "För många adminstratörer och för få läkare" IFK-chef gör kampanj - mot prostatacancer . "Självklart" Öppet brev till regionpolitiker och tjänstemän Målsökande molekyler Ny Onlinemottagning för cancerrehabilitering Anders Bjartells föreläsning 14 januari 2023 "Helt oacceptabla väntetider" - Artikel i Kristianstadsbladet 26 januari 2023. Cancerpatienter missas av vården ! - Artikel i Kristianstadsbladet 25 januari 2023 Läkaren missade att ta PSA-prov - Artikel i Kristianstadsbladet 25 januari 2023 Tidig upptäckt räddar liv ! Mustaschkampen är igång ! Mustaschkampen 2022 Mustasch-walk 2022 - PO Dahl vandrar i Osby och Östra Göinge kommuner Mustaschrun Grillkväll 10 augusti Jan Frick prisas ! ProVitaes Informationscentra är invigt ! Bilder från Årsmötet Prostatacancerföreningen om väntetiderna: ”Katastrofalt” ProVitae har skaffat en lokal ! Tack till Glimma Hockey ! Bilder från Julbordet i december 2021 Mustaschkampen pågår för fullt ! Mustaschkampen är igång ! ( 2021 ) Bad i Furuboda simhall Mårtenstorp mot prostatacancer Rosa-Blå-Bollen 2021 Sverige Runt med Mustaschkampen Bilder från Årsmötet & grillkvällen i Furuboda Titta in i vårt Bildgalleri ! Golftävlingen ROSA-BLÅ-BOLLEN 2021 ORGANISERAD PROSTATACANCERTESTNING Nu kallas skånska män till test för prostatacancer. ROSA-BLÅ-BOLLEN 2020 Covid-19-information / Aktiviteter Prostatacancervård i Coronavirus-tider Tack-brev från Lunds Universitet Äntligen rättvis prostatacancervård i Skåne ! Öppet brev till vårdcentralerna Erfarenheter från EAUs möte i Köpenhamn 16-19/3 2018 Någon att prata med Rehabiliteringsvecka för män Det oärliga spelet om operationsrobot till CSK

Cancerdrabbad läkare fann fint stöd i ProVitae

Förr var han känd i bygden som doktor Hans.

Hans Lundgren Nov 2023

Hans W. Lundgren (Foto: Johan Bentzell)

Den pensionerade läkaren Hans W Lundgren är tacksam för stödet som patientföreningen ProVitae har gett honom sedan han drabbades av prostatacancer för tre år sedan. Han är friskförklarad men är fortfarande aktiv inom föreningen. Så vitt han vet är han den ende bland de cirka 300 medlemmarna som har den dubbla erfarenheten av att vara både läkare och patient.

Förr var han känd i bygden som doktor Hans.
I dag ser Hans W Lundgren sig mer som medmänniskan Hans. Efter sin egen prostatacancerdiagnos har han blivit aktiv inom patientföreningen ProVitae och har tagit på sig rollen som kontaktperson på Österlen.

GYLLEBO.
Under sina många år som distriktsläkare i Borrby kom Hans W Lundgren med jämna mellanrum i kontakt med patientföreningar, men inte förrän han som pensionär själv drabbades av prostatacancer insåg han den fulla vidden av deras verksamhet.

– Som läkare visste jag att patientföreningar fanns, men jag hade bara en vag uppfattning om vad de gick ut på. Nu har de fått en helt annan dimension för mig, säger han.
För tre år sedan började han få besvär från urinvägarna och tog därför ett så kallat PSA-prov, ett enkelt blodprov som mäter PSA-halten i blodet.

PSA är ett enzym som produceras i prostatakörteln och som gör det lättare för spermierna att röra sig. En för hög halt kan vara ett tecken på cancer men behöver inte vara det.
Hans W Lundgrens PSA-värde var åtta och i hans ålder bör det inte ligga högre än fem. Efter ytterligare undersökningar fick han bekräftat att det berodde på cancer.

Medan han väntade på att bli opererad tog han kontakt med ProVitae, en av Prostatacancerförbundets tre patientföreningar i Skåne, varpå ordföranden Jan Frick hälsade på i hans hem. De hade ett personligt och givande samtal. Efter det kändes det självklart att gå med.

– Patientföreningarna är väldigt viktiga. De samlar ihop erfarenheter kring olika sjukdomar och ser också till att medlemmarna inte behöver känna sig ensamma med sin diagnos. Du kan prata om dina innersta tankar med andra i en liknande situation, vilket kan kännas skönt. Stödsamtal är en betydelsefull del av verksamheten, säger Hans W Lundgren.

Han tillägger att patientföreningar också kan vara en drivande kraft för att uppmärksamma och åtgärda brister inom vården samt, som nu under Mustaschkampen, bidra till att öka den allmänna kunskapen om prostatacancer.

Personligen har han också blivit allt mer intresserad av att ta del av nya forskningsrön och följa debatten.
Hans W Lundgren är numera friskförklarad och har hittills haft goda PSA-värden vid de regelbundna kontrollerna, men ProVitae är alltjämt en viktig del av hans liv. Han sitter inte i styrelsen. Däremot är han en aktiv medlem och vill bidra till att stärka föreningen på Österlen.
Eftersom han som före detta distriktsläkare i trakten fortfarande är lite av en lokalkändis och dessutom bor i Gyllebo har han anmält sig som kontaktman för ProVitae i området. Han tar gärna emot samtal från personer bosatta i Simrishamns och Tomelilla kommun.

– När du får en sådan här diagnos väcks många frågor: existentiella frågor, medicinska frågor och inte minst relationsfrågor. Framför allt tycker jag att de sistnämnda inte ska försummas. Behandlingen av prostatacancer påverkar till exempel ofta potensen, vilket kan vara en viktig del i en relation. Då är det plötsligt två personer i ett förhållande som är berörda. Man ska både ge tröst och positiva infallsvinklar, säger han och tillägger:
– Där sjukvården slutar tar patientföreningen vid. Något som är bra är att vi inte har någon journalföring. Det här är något som stannar mellan dig och mig.