Föreningsmöte med nio föreläsare

ProLiv Väst startar vintertiden med föreningens största möte på 10 år för medlemmar och allmänhet! Med inte mindre än nio kvalificerade talare och föreläsare ska vi fördjupa oss i frågor och svar kring tre högaktuella ämnen ihop med prostatacancer.

Starttid: söndag 27 okt., kl 11:00
Sluttid: söndag 27 okt., kl 15:00
Plats:

Dalheimers Hus, Slottsskogsgatan 12, Göteborg

KLOCKAN 11.00 DAGS FÖR SCREENING?
Absolut! säger Håkan Florin, korad till Årets Eldsjäl 2023 för sitt idoga missionerande för att alla män från 50+ ska testa sig för prostatacancer. Inte ännu, säger Ola Bratt, professor i epidemiologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och den som hanterar all aktuell data från den organiserade testning som nu pågår i landet. Prostatacancerförbundets ordförande Magnus Klang presenterar förbundets hållning i frågan.

KLOCKAN 12.00 SEXUELL REHAB!
Nu finns hjälp att få på 1177 genom ett program för sexuell rehab! Carina Danemalm Jägervall, sexualrådgivare i Växjö har varit drivande i att ta fram modellen, och berättar på mötet om hur den fungerar. Ann Hedlund är sexolog på Urologavdelningen på Sahlgrenska och redogör för stöd och hjälp som sjukhuset kan erbjuda. Från en något lågprioriterad position har ämnet sexrehab lyfts upp. Per Gulbrandsen, ordförande för Prostatabröderna i Stockholm och frispråkig bloggare på Lem och liv delar med sig av tips och kunskaper från sin egen femåriga resa mot sexuell rehabilitering.

KLOCKAN 13.30 DEN GODA MATEN …
… som inte bara smakar bra utan också gör gott. Finns det? Rebecca Ahlin, forskare på Sahlgrenska, har doktorerat på växtbaserad kost vid cancer i bäckenområdet och funnit sannolika positiva effekter av en sådan diet. Inge Löfgren, prostatacancerpatient och medlem i ProLiv Väst, berättar om hur han tillreder sin egen ”gröna drink”. Och Tanja Stocks från Lund forskar på sambandet mellan fetma och cancer och har intressanta saker att förmedla om hur det förhåller sig.

Här kan du ladda ner programmet.

Fler aktiviteter

Alla aktiviteter