Nyhetsbrev 5 sep 2024

Information och inbjudan till aktiviteter för befintliga och blivande medlemmar.

NYHETSBREV, 10 april 2024

Klicka här för att få det i pdf-format. Läs och utskrift.

SÅ HAR ÄNNU EN SOMMAR PASSERAT! FÖRHOPPNINGSVIS  HAR DU HAFT TILLFÄLLE ATT NJUTA AV VACKERT VÄDER OCH HUNNIT UMGÅS MED FAMILJ OCH VÄNNER.  HÖSTEN NÄRMAR SIG OCH VI FÅR ÄGNA OSS ÅT ANDRA AKTIVITETER, TILL EXEMPEL DELTA I PROSTATACANCER-FÖRENINGENS OLIKA ARRANGEMANG UNDER HÖSTEN.

VARMT VÄLKOMMEN!

Snackcafé
Onsdag 11 sep
Onsdag 6 nov

På våra uppskattade samtalsträffar kan du snacka av dig, få stöd i en behaglig miljö. Kanske undrar du över diagnos, behandlingsmetoder, konsekvenser, relationer och livet framöver? Prostatacancer leder ofta till osäkerhet, oro och stress. Därför är det bra att kunna tala med andra som är i eller har varit i samma situation. Du får träffa några från föreningens styrelse och ett antal medlemmar. Tillsammans utbyter vi erfarenheter och tar en fika under avslappnade former.

Samtidigt som vi som drabbats av prostatacancer träffas bjuder vi in till en träff för anhöriga, vilka träffas i ett eget rum.

Kaffe/te och smörgås bjuder vi på!

Tid plats: kl 18:00
Plats: Studieförbundet Vuxenskolan Kungsängsg 12 i Uppsala.

Föredrag
SPF Björken
Skuttunge bygdegård Onsdag 25 sep

Vi är inbjudna att kl 11 hålla ett föredrag under rubriken
”Prostata och dess sjukdomar”
Vi passar förstås också på att ställa upp vårt informations-bord.

Föredrag
Om alla nya läkemedel och de behandlings-
möjligheter de ger.
Torsdag 26 sep

Det har skett en enorm utveckling av prostatacancervården under 2000-talet. Och det gäller inte minst inom läkemedels-området. Många nya läkemedel har kommit under de senaste åren och fler lär komma. Helt andra möjligheter finns nu att behandla prostatacancer i senare skeden.

Bernt Åslund, Prostatacancerförbundets läkemedelsansvarig håller ett föredrag under rubriken

Tack och lov att jag fick prostatacancer på 2000-talet
  ---- om jag nu skulle få det!

Tid : Kl 18:00
Plats: Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsg 12 i Uppsala.

Medlemsresa
Till Åland i slutet av september genomförs ej - men kanske ett subventionerat julbord i stället

Av ekonomiska skäl kan vi tyvärr inte genomföra Ålandsresan som tidigare. Styrelsen undersöker nu möjligheterna att i stället bjuda in till ett subventionerat julbord. Mer information kommer.

Möte med Urologledningen
Tisdag 8 okt

En gång per termin träffar några ur styrelsen ledningen för Urologen på Akademiska sjukhuset med Eva Johansson i spetsen. Välkommen med förslag på ämnen vi bör ta upp.

Informationsbord
på Akademiska sjukhuset ingång 70 Tisdag 22 okt

Vi ställer upp vårt informationsbord mellan klockan 10 och 15 på ”torget” vid ingång 70. Varmt välkommen dit om du har vägarna förbi.

En kväll om
inkontinens
Onsdag 13 nov

I samarbete med representanter för Urologen på akademiska sjukhuset hoppas vi kunna genomföra en kväll på Vuxenskolan som tar upp olika aspekter på inkontinens – vad beror det på, vad kan göras?

Tid : Kl 18:00
Plats: Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsg 12 i Uppsala.

Ljusmanifestation
Stora Torget Uppsala
Lördag 23 nov

Vad händer under hösten 2024 ?

Trivselkväll och
Grillkväll Uppsala

Onsdag 28 augusti

Vi träffas kl 18 på Ekolnsnäs i Uppsala för att njuta av Runes nygrillade hamburgare. En tipsrunda blir det säkert, liksom kaffe/te vid prisutdelningen.

Snackcafé

Onsdag 11 sep

Onsdag 6 nov

Två kvällar under hösten träffas vi med anhöriga för att prata om vår sjukdom under otvungna former. Vad vi tar upp avgör bland andra just du.

Föredrag om alla nya läkemedel och de behandlings-möjligheter de ger Torsdag 26 sep

Det har skett en enorm utveckling av prostatacancervården under 2000-talet. Och det gäller inte minst inom läke-medelsområdet. Många nya läkemedel har kommit under de senaste åren och fler lär komma. Helt andra möjligheter finns nu att behandla prostatacancer i senare skeden.

Bernt Åslund, Prostatacancerförbundets läkemedelsansvarige håller ett föredrag under rubriken

Tack och lov att jag fick prostatacancer på 2000-talet ---- om jag nu skulle få det!

Tid och plats: Kl 18 träffas vi på Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsgatan 12 i Uppsala.

Medlemsresa
till Åland
September/
början

av oktober

Styrelsen överväger nu om vi även i år ska/kan genomföra den populära Ålandsresan med Eckerölinjen. Skälet är att kostnaden har ökat mycket. Föreningen har hittills subven-tionerat resan och det finns naturligtvis en gräns för hur stor subventionen får bli.

Vi återkommer med information när beslut fattats.

Möte med Urologledningen

Tisdag 8 oktober

Föreläsningskvällar

Vi hoppas kunna genomföra två föreläsningskvällar till under hösten:

• En kväll om inkontinens. Olika aspekter på inkontinens redovisas under kvällen, som vi genomför tillsammans med Urologen på Akademiska.
  • En kväll om Aktiv monitorering. Inbjuden urolog berättar om kriterierna för start, behandling och avbrytande.

Ljusmanifestation
Stora Torget i Uppsala
Lördag 23 nov

Till minne av alla de som dör i prostatacancer genomför vi en ljusmanifestation på Stora Torget i Uppsala. Vi tänder ett par hundra marschaller kl 15.

Mer information.

Förutom nyhetsbrev föreningen sänder till dig finner du mer information här på föreningens hemsida.

STUDIECIRKEL - BRA VETA OM PROSTATACANCER

En studiecirkel framtagen av Prostatacancerförbundet, där studielitteraturen utgörs av boken ”Bra att veta om prostatacancer” – en faktabaserad bok om prostatacancer. Syftet med cirkeln är att öka kunskaper om sjukdomen och hur man kan stötta andra som drabbats av prostatacancer.

Minst tre deltagare träffas vid minst tre tillfällen under tre studietimmar á 45 minuter.

Ämnesområden:
     - Mina erfarenheter och min cancerresa,
     - Anatomi och sjukdomen,
     - Spridd prostatacancer,
     - Biverkningar
     - Att reflektera.

Cirkelledare är vår medlem Rune Westerlund.

För dig som är medlem är boken gratis och för dig som vill gå men inte är medlem kostar boken ett medlemskap (150 kr), ordinarie pris 248:- kr.

Studiecirkeln sker på Studieförbundet Vuxenskolan Kungsängsg. 12 i Uppsala med start onsdagen den 2 oktober kl 18:00

Du anmäler dig till Rune Westerlund:
     - Tel. 070 535 15 50
      - E-post: runwes@gmail.com

NYA DIGITALA LOTTERIET JOYNA

JOYNA är ett nytt helt digitalt prenumerationslotteri från Folkspel där allt överskott går till den förening som värvat lottköparen. Prostatcancerföreningen i Uppsala län är med och här kan du köpa en prenumeration av oss genom att klicka på nedanstående länk.

Prenumerationen har ingen uppsägningstid. Du kan säga upp den när/om du vill. Du betalar

månadsvis i förskott och är då med på kommande månads dragningar. Säger du upp din prenumeration är du med på de dragningar du betalat för. Det är dragning varje fredag.

JOYNA kostar 160 kronor per månad. 50 kronor av priset för lottprenumerationen går varje månad direkt till oss när vi värvat lottköparen. Köper du en lott genom oss har vi dessutom varje vecka chansen att vinna 100 000 kr tack vare dig som lottköpare.

Höstkampanj!!! Från och med nu och hela september erbjuder Folkspel nya prenumeranter att testa JOYNA en månad gratis. Därefter kostar prenumerationen 160 kronor/månad.

Vill du vara med, köp din JOYNA-prenumeration av Prostatacancerföreningen i Uppsala län, genom att klicka på nedanstående länk. I länken finns en video som visar hur det går till att prenumerera på en lott.

Är du med, köp din JOYNA-prenumeration via vår lottbutik, Prostatacancerföreningen i Uppsala län, genom att klicka på nedanstående länk. I länken finns en video som visar hur det går till att prenumerera på en lott. KLICKA PÅ BILDEN NEDAN

NÅGRA ORD OM STYRELSEN

Ny kassör/registeransvarig i föreningen
Björn Hammarberg, som varit kassör i 8 år, har bett att få träda tillbaka.
Han ersätts av Leif Akre. Överlämningen sker gradvis under september - oktober.

Båda är under den här perioden beredda att svara på frågor som gäller registret eller ekonomin.

Styrelsen sammanträder
Under hösten träffas styrelsen den:
   - 8 oktober
   - 3 november
   - 3 december

Hör av dig om det är något du vill att styrelsen ska ta upp.
Du hittar kontaktuppgifter till styrelsen genom att klicka här!

Alla våra möten arrangeras i samarbete med

Ansvarig för detta nyhetsbrev: Dick Söderholm

E-post: pcfuppsala@gmail.com