Prostatadagen 17 nov 2018 - Marina Plaza

PROSTATADAGEN som ingår i Mustaschkampen hölls på Marina Plaza Hotel Helsingborg. Huvudtalare Ola Bratt, professor i urologi

PROSTATADAGEN
Mustaschkampen

Marina Plaza Hotel Helsingborg
17 november

Öppet hus på Marina Plaza, information och rådgivning om prostatacancer.

Estradör Martin Svensson från Helsingborg värmde upp oss alla innan
programmet med föreläsningar tog vid

Professor Ola Bratt föreläste om "Den framtida prostatacancersjukvården".

Vi fick höra om framtidens diagnosmetoder för prostatacancer. De börjar med ett vanligt PSA. Om det är ok får man ett brev med rekommendation att ta nytt prov om några år. Om det är lite högt görs fler analyser som tillsammans bedömmer risk för cancer. Om ok så får man komma åter om några år. Steg tre är en MR eller magnet resonans bild på prostatan där man kan se eventuell cancer. Först i steg fyra kommer en biopsi där man tar ett prov från det område som MR-bilden indikerar.

Med denna metod kan man hitta de män som verkligen behöver vård samtidigt som de som inte behöver vård sorteras bort.

Dietisten Frida Axberg föreläste om ”Mat för ett friskt åldrande”. Frida tog oss med till matbutiken och visade vilka val vi har när vi handlar och hur dessa påverkar vår kropp.

Vi fick lära oss att antioxidanter tillverkas i kroppen, men som vi också måste tillföra via kosten. Fria radikaler skadar cellstrukturer och leder till ökade mutationer på vårt DNA. Om vi balanserar intaget av mat som innehåller fria radikaler med antioxidanter så är det bra för kroppen. Om det råder en obalans under en längre tid och fria radikaler får härja fritt då utsätts kroppen för oxidativ stress.

Idrottsterapeuten Anna Larsson talade om ”Ta hand om kroppen med knoppen”.

Vi måste röra på oss några gånger i veckan. Det tar lång tid att bygga upp kroppen men den raseras på några dagar. 10.000 steg om dagen skall vi som lyssnade ta säger Anna.

Det finns nu forskning som stödjer att motion är mycket viktigt, både för friska men även under och efter behandling. Vi hörde ju på TV häromdagen att hälsan och humöret var bättre och sjukskrivningarna 1 år efter bröstcancerbehandling var mycket lägre för de som motionerade ordentligt jämfört med de som inte gjorde detta.

PATIENTFÖRENINGEN ProLivskvalitet

Vill du stödja oss att informera nordvästskåningarna på ovanstående sätt? Bli då medlem genom att gå in på www.prolivskvalitet.se och klicka på BLI MEDLEM. Vi du stöja oss kan du SWISHa pengar till 123 220 28 69 eller till plusgiro 27444-9. Ange Gåva PD så vet vi att du läst detta.

Senast uppdaterad 24 juli 2020