Tankar under oktober -V43 2020

I väntan på ……!

Det är mycket vi väntar på men just nu är det i huvudsak:

1) När ska skiten ta slut (Pandemin)

2) Nytt från Jacke som vi väntat på!

3) När ska Akademiska ta väntetiderna på allvar?

1. Vi börjar lite till mans att tröttna på isoleringen men förstår att det är nödvändigt. Vi har i vår familj infört digitalt ”söndagsfika” med barn o barnbarn i stället för söndagsmiddagar som vi började med 1985. Vi kan då stämma av vad som hänt och om någon behöver ett handtag under kommande vecka.

På styrelsemötet 19/10 var en stor frustration över att vi fått ställa in fler och fler arrangemang. Nu kikar vi på om vi inte kan testa en lösning med ett begränsat antal på plats och sedan att övriga intresserade kan koppla upp sig och följa mötet på nätet. Hoppas de speciella kraven för Uppland blir kortvariga nu när vi ser lättnader för oss 70+.

2. Jacke Sjödin som har många järn i elden kom med sitt bidrag nu under lördagen. Men bättre sent än aldrig :-)                                              https://www.facebook.com/watch/?ref=search&v=358644818693028&external_log_id=e0ade5ae-84c5-4da9-b490-195dc7699a1c&q=jacke%20sj%C3%B6din
        3. Det är inte lätt för våra sjukhus att fungera effektivt avseende alla sjukdomar under pandemin måst vi väl tillstå. Själv har jag årligen haft en diskussion med sjukhusledningen om våra väntetider som blivit sämre och sämre. År 2020 är vi på väg att lägga beslag på jumboplatsen bland regionerna för väntetid ”Remiss till start behandling”. Ett Nyhetsbrev kommer inom kort med mer info.

Diagram

Källa: Ratten baserat på data som extraherats ur
                   NPCR den 2 sept. 2020

Det är nu dags att vården inser hur många som är oroliga under dessa månader av väntan!!!

Nu vi väntat sen tidigt i våras,

på att Covid ej längre kan spåras.

Att få krama en vän,

eller barnbarn igen,

samt att vården ej mer ska försvåras!

Stig Lindahl/ Vårdpolitisk talesman i ålderskarantän

18 september 2020

NYHETSBREV, 4 sept. 2020

Tyvärr är det så att Coronaviruset (COVID-19) fortfarande påverkar verksamheten i prostatacancerföreningen synnerligen negativt. Våra planerade verksamheter måste i stor utsträckning ställas in eller kan komma att ställas in. En och annan aktivitet hoppas vi dock kunna genomföra.

30 juni 2020

En kort berättelse om att bli drabbad av COVID-19 och bli behandlad på Akkis.

Som om mitt liv inte var fyllt av tillräckligt många prövningar så kom COVID-19 som ett "brev på posten".

16 november 2019

Akademiska först i Sverige med ny strålbehandling

Ett nytt kapitel skrivs om hur människan kommer allt närmare i sin strävan att minska dödligheten i cancer. Glädjande är att det sker på Ackis. Där man nu med hälp av en MR Linac kan man ta magnetiska bilder av tumören under själva strålbehandlingen. Metoden ger ökad precision och används nu för första gången i Sverige.

En kväll om Prostatacancer, Torsdagen den 21 nov.

Prostatacancerföreningen i Uppsala Län bjuder in till ett möte med mängder av föreläsare på Akademiska Grönwallsalen, ingång 70

En digital inspirationskväll med medicinsk föreläsning och kultur

Restriktioner kring corona gör att kvällen genomförs digitalt med livestreaming och möjlighet att titta på sändningen efteråt. OBS! Länk har inkommit..

After Work Shave