Onsdag 17 april 2024 kl 15.00 - 17.00 gjorde vi en busstur runt i Malmö. Vår initierade guide, Andreas Schönström, visade oss lite historia. Men inte minst berättade han om alla planer som finns på att bygga ut och bygga om Malmö. Andreas är det kommunalråd i Malmö som särskilt ansvarar för infrastrukturen. Gator, parker, torg, stadens fastigheter.
Andreas Schönström pekar engagerat ut från Smörkontrollen mot infarten till Inre hamnen och Frihamnen.
Vi startade, numera traditionsenligt, från parkeringen bakom Malmö opera (Operaverkstaden) kl 15.00.
Rundturen kom, precis som när vi åkte med Rundan i kanalerna runt Malmö, att peka på Malmös historia, nutid och framtidsplaner. Redan startplatsen påminner om historia. Det var åttio år sedan Malmö stadsteater (numera Malmö opera) invigdes. På andra sidan parkeringen Malmö centrala idrottsplats, som i vissa delar har rötter från Rörsjöstaden. Baltiska vägen, som vår guide för övrigt vill förvandla till park, påminner om Baltiska utställningen 1914, som slutade så dramatiskt.
Turen gick vidare längs Pildammsvägen där Holma är ett bra exempel på tänkt förtätning av äldre bostadsområden. Det är bland annat de stora ytor som används för markparkering som kan ge fler bostäder utan att vi tar mer jordbruksmark.
Vi letade oss fram genom olika mindre gator söder om Hyllie station. För de flesta är dessa nya kvarter helt okända. Här ges exempel på helt nya parker.
Turen gick vidare förbi Kalkbrottet, som i sig är både riktig gammal geologisk historia och hyfsat gammal industrihistoria. Cementfabriken! Vi följde kusten och kan börja räkna hamnar. Omvandlingen av gamla hamnar till områden för bostäder och kontor följer en internationell trend. Typ Docklands i London. För många är bostad/kontor med havsutsikt något man strävar efter. Här har Malmö en konkurrensfördel gentemot kommuner utan det.
Ön och Glasbruksområdet är exempel på industriområden som snart är helt ombyggt till bostäder. När vi sedan åker längs Limhamnsvägen så kunde vi se exempel på de burgna Malmöbornas fina stora villor. Det var ju här Zlatan med hustru köpte sitt hus. Plus naturligtvis klenoden Ribersborgs kallbadhus!
Vi närmade oss Västra hamnen där Kockums en gång höll till. Detta liksom Kockumsbassängen har redan byggts om i stor utsträckning. Andreas pekade ut platsen där Malmö stad hoppas att få en Metrostation som ansluter direkt till Metron i Köpenhamn. Detta för att få en "tredje våning" till Öresundsbron, som närmar sig sin maxkapacitet.
I Västra hamnen finns också platsen för Malmös tre högskolor/universitet.
Vi tog en liten kaffepaus vid Smörkontrollen. En strategisk plats mellan de äldre hamnarna och dagens hamnar i full verksamhet. Här passade Andreas på att berätta om planerade broar och skydd mot havet när det stiger markant.
Inre hamnen, Yttre hamnen, Frihamnen, Norra hamnen. Från omgestaltning av tidigare logistikcenter till dagen nya ute vid Norra hamnen. Där har Malmö stads och Köpenhamns gemensamma hamnbolag (CMP) sitt kontor. En stor terminal för containertransporter svarar mot dagens krav på effektiva hamnar för stora volymer. Vi skymtar kanske också den enorma platsen för alla bilar som omlastas för vidare transporter in i Östersjöhamnar.
Vi svängde förbi Excercisgatan och passerade Kungsgatan för att få en bild av alla de bostäder som ersatt spårvägens/Malmö lokaltrafiks enorma ytor. I kvarteret Brännaren (där det stora immigantlägret var riksbekant för några år sedan) finns nu helt ny bebyggelse.
Vi tog oss raskt tillbaka till vår start- och slutpunkt vid Malmö opera (parkeringen) Exakt klockan 17.00 avslutade Per, från Thells buss och Andreas Schönström vår Malmöutfärd.