Står upp för att screening måste införas

Prostatacancerförbundet presenterar inför år 2025 en årskalender med 12 män från landets patientföreningar och alla anser att det är dags att införa allmän nationell screening.

Kalenderpressrelmedeluppl

Markus Kuster, Håkan Florin, Sten-Göran Fock och Kaj Harju, fyra av männen i Prostatacancerförbundets kalender. Foto: Eva-Marie Rundquist.

Prostatacancerförbundet vill med kalendern uppmärksamma att införande av allmän nationell screening är viktigt för alla män och deras anhöriga, eftersom prostatacancer är så extremt vanligt. Var femte man får prostatacancer, vilket gör sjukdomen till Sveriges vanligaste cancersjukdom.

– Tidig upptäckt påverkar möjligheten till botande behandling och ingen man får missas. Ett införande av allmän nationell screening är aktuellt nu eftersom forskningen kommit så långt att det verkligen går att bedöma vem som behöver behandlas och vilka som inte behöver behandlas utan bara stå under bevakning, säger Olov Berggren, generalsekreterare Prostatacancerförbundet.

Socialstyrelsen har tidigare beslutat att inte införa allmän nationell screening för prostatacancer i Sverige, på grund av att diagnosmetoderna med PSA-prov och biopsier inte varit helt tillförlitliga, vilket medfört överbehandling och att många som inte behövt har opererats eller strålats i onödan. Nu har forskningen gjort viktiga framsteg med nya säkrare diagnosmetoder, som medför att det går att genomföra en strukturerad och sammanhållen prostatacancerdiagnostik, som blir effektivare, mer jämlik och bidrar till god hälsoekonomi. Det betyder att införande av screening närmar sig.

Alla männen i kalendern är drabbade av prostatacancer och verkar i olika lokala prostatacancerföreningar för att förbättra prostatacancervården. Kalendrarna kan beställas från Prostatacancerförbundets webbshop och från de lokala prostatacancerföreningarna.

Här kan du läsa pressmeddelandet.