Covid-19 och effekten för prostatacancerpatienter

Handläggning av prostatacancerpatienter i norra sjukvårdsregionen, där Region Jämtland-Härjedalen ingår, under epidemin med Covid-19.

Under den pågående coronaepidemin prioriteras utredning och behandling som har en tydlig nytta för patienter med prostatacancer. Risken för smittspridning i samband med vårdkontakter vägs in i denna bedömning. När det gäller lätt PSA-förhöjning (PSA-värde 3-10) så är risken för smittspridning i samband med vårdkontakter högre än den eventuella nyttan med att upptäcka och behandla en prostatacancer i tidigt skede. Utredning av lätt PSA-förhöjning kan därför komma att skjutas upp tills coronaepidemin är under kontroll (minst 6 månader). PSA-provtagning av män utan symptom på prostatacancer genomförs inte heller i primärvården under denna tidsperiod. Vid misstanke om prostatacancer som kräver snabbare behandling sker utredningen utan tidsfördröjning men med minimalt antal besök i vården

Här finns mer information på RCC:s hemsida.

Senast uppdaterad 15 juli 2020