Appen Tät®III-bäckenbottenträning inför och efter prostataoperation

Nu finns appen®Tät III att hämta gratis på AppStore och Google Play! Efter en operation för prostatacancer är det vanligt med urinläckage i samband med ansträngning. Bäckenbottenträning rekommenderas för att besvären ska gå tillbaka snabbare.

Appen Tät®III finns att ladda ned gratis på App Store och Google Play. Den är avsedd att användas som stöd för bäckenbottenträning. Urinläckage vid hosta, hopp och nysning – ansträngningsinkontinens – är vanligt efter en prostatacancer-operation (radikal prostatektomi).

När prostata opereras bort på grund av prostatacancer får de allra flesta besvär av urinläckage direkt efter operationen. Ofta går besvären tillbaka, men ungefär en femtedel av de som opererats uppger måttligt eller mycket urinläckage ett år efter operation.

Bäckenbottenträning rekommenderas inför och efter en prostatacanceroperation för att besvären ska gå tillbaka snabbare och förhoppningsvis minska risken för bestående besvär.

Appen Tät®III innehåller träningsprogram för bäckenbotten med sex basövningar och sex avancerade övningar med stegrad svårighetsgrad, information om bäckenbotten, prostatacanceroperation och urinläckage. Fyra olika sorters “knip” finns beskrivna. Det finns grafiskt stöd för varje träningsnivå, statistikfunktion och möjlighet att ställa in påminnelser.

Läs mer här!

Senast uppdaterad 07 juli 2020