Olov Bergren (1)
4 februari 2021

Ett ytterst trevligt och givande möte idag, med Prostatacancerförbundets nye generalsekreterare Olov Berggren och blivande ordförande Kent Lewén. Viktor Blekinge med fem styrelsemedlemmar, väl spridda i den stora lokalen (nej! 2 personer sitter tillsammans, men de är sambo) samtalade om prostatacancer, framtid, VISION, Medlemslöfte, MISSION, Målsättningar.
Tack för alla uppslag och idéer denna trevliga stund. Kampen mot prostatacancer fortsätter!🫂🫂🫂 Gemenskap - Kunskap - Trygghet

PSA
16 januari 2021

Sluta försumma Prostatacancerpatienter

Tusentals män går omkring med en oupptäckt prostatacancer. Runt 2000 får varje år sin diagnos för sent för att kunna botas och väntetiderna till behandling har de senaste åren varit mer än dubbelt så långa som för andra cancersjukdomar. Sjukdomen tar fler mäns liv än någon annan cancerform, 2300 per år, ofta efter stort lidande. ”Ta vara på de rön som redan gjorts” - Dagens Medicin

Viktor Prio1

Viktors sjupunktsprogram

För en bättre prostatacancervård i Blekinge

Supportutb

Patientsupport

Gruppen för patientsupport

FOTO3

Bildgalleriet

Bilder från tidigare aktiviteter

Urinblåse- och urinvägscancer

Urinblåsecancer är näst efter prostatacancer den vanligaste urologiska tumörformen. Drygt 2500 fall registreras årligen med en medianålder på kring 73 år och 75 procent är män.
Om man har urinblåsecancer är det vanligaste symtomet att man har synligt blod i urinen. Andra, mer ovanliga, symtom kan vara att det svider när man kissar, att det känns som om man är kissnödig fastän man precis har kissat, eller att man får återkommande urinvägsinfektioner.
Den vanligaste behandlingen mot urinblåsecancer är operation som innebär att man går in genom urinröret med ett instrument till urinblåsan där man hyvlar bort tumören.

Läs mer i vårt infobrev

Delar du vårt intresse? Då kan du välja att bli medlem hos oss