PSA
16 januari 2021

Sluta försumma Prostatacancerpatienter

Tusentals män går omkring med en oupptäckt prostatacancer. Runt 2000 får varje år sin diagnos för sent för att kunna botas och väntetiderna till behandling har de senaste åren varit mer än dubbelt så långa som för andra cancersjukdomar. Sjukdomen tar fler mäns liv än någon annan cancerform, 2300 per år, ofta efter stort lidande. ”Ta vara på de rön som redan gjorts” - Dagens Medicin

People 527647 960 720
9 januari 2021

Hej Bästa medlem och närstående!

Nytt år igen och God fortsättning!

Tillsammans mot ljuset!

Året rullar på, redan har det passerat drygt åtta dygn av 2021.
Ljuset i tunneln kan nu skymtas, även om det tar tid innan vi är helt upplysta av solen, ljuset och en "ny tid".
Vi vet att nu finns vaccin i Sverige och många har redan fått sin första injektion.
Snart är det din och min tur att få en injektion!
Det är viktigt för oss alla, att nu ta vara på möjligheten att i största möjliga utsträckning få bort denna pandemi!
Vi behöver varandra, vi behöver få träffas och umgås, vi behöver den sociala kontakten.

MEN, HÅLL AVSTÅND, HÅLL UT, HÅLL I OCH HÅLL IHOP!

Ta inga risker, just nu är spridningen i Blekinge värst av alla områden i Sverige. Nu är det ytterst viktigt att vi inte träffar någon som vi inte träffar dagligen i familjen. Res inte!
Följ all viktiga råd och använd ditt sunda förnuft!
Då kommer vi snart att åter kunna mötas, grilla, resa och kramas!

OBS! Ny epostadress till Prostatacancerföreningen Viktor
viktorblekinge@gmail.com

Bästa hälsningar

önskar

Viktor Prio1

Viktors sjupunktsprogram

För en bättre prostatacancervård i Blekinge

Supportutb

Patientsupport

Gruppen för patientsupport

FOTO3

Bildgalleriet

Bilder från tidigare aktiviteter

Urinblåse- och urinvägscancer

Urinblåsecancer är näst efter prostatacancer den vanligaste urologiska tumörformen. Drygt 2500 fall registreras årligen med en medianålder på kring 73 år och 75 procent är män.
Om man har urinblåsecancer är det vanligaste symtomet att man har synligt blod i urinen. Andra, mer ovanliga, symtom kan vara att det svider när man kissar, att det känns som om man är kissnödig fastän man precis har kissat, eller att man får återkommande urinvägsinfektioner.
Den vanligaste behandlingen mot urinblåsecancer är operation som innebär att man går in genom urinröret med ett instrument till urinblåsan där man hyvlar bort tumören.

Läs mer i vårt infobrev

Delar du vårt intresse? Då kan du välja att bli medlem hos oss