2025 har varit ett minst sagt aktivt år för Prostatacancerföreningen Viktor. Nyligen har föreningen skänkt 400 000 kronor till Prostatacancerfonden, mycket tack vare sin engagerade styrelse, lokala förankring och fantastiska företagssamarbeten.

Styrelsen i Prostatacancerföreningen Viktor.
Conny Nöbelin, ordförande i Prostatacancerföreningen Viktor, vad anser du är framgångsfaktorn för er förening?
– Jag vill i första hand lyfta fram vår organisation, vi är många "ganska unga", i arbetsför ålder. Vi har till stor del varit samma människor "på barrikaderna" de senaste åren. Vi får även stor hjälp av våra fantastiska fotografer både uppmärksamhets- och intäktsmässigt. Tillsammans har de tagit totalt 1 850 porträtt som genererande minst 100 kronor vardera. Vi har även funnits på flera idrottsarrangemang och företag med våra fotografer, vilket resulterat i stora summor.
Vad har varit allra roligast i ert arbete under 2025?
– Vi upplever, att vi för första gången varit efterfrågade vid aktiviteter, främst idrottsevenemang men även hos olika typer av företag. Det är också nu vi märker gensvar hos väldigt många människor. Kampanjen har fått ett tydligt ansikte. Attityden till Mustaschkampen har blivit mer positiv, vilket är glädjande.
Hur lyckas ni skapa samarbeten med så många lokala företag?
– I västra Blekinge har vi fått hjälp med företagskontakter via en av ”våra” fotografer. I östra Blekinge har vi nära kontaktytor genom personliga relationer till en del företag. Men ring och fråga om möjligheter. Vad kan vi erbjuda från vår förening? Vi tar fram egna produkter tillsammans med olika företag. Till exempel har vi tagit fram en p-skiva/isskrapa som det står "Mustaschkampen" på en sida och företagets namn på den andra sidan. Vi började med ett företag i en bransch. Det resulterade i att flera andra företag från samma bransch hörde av sig och frågade om de också kan vara med på något sätt.
Hur har arbetet med Mustaschkampen förändrats med åren?
– Hos oss har det blivit allt fler engagemang med informationsaktiviteter med försäljning, fördelat över hela året. Försäljningen av Sverigelotter har blivit en succé som genererar stora intäkter, men det är även en bra inkörsport till att söka kontakt och få människor att prata om sjukdomen. Vi finns på plats vid marknader, bilkorteger och ordenssammanslutningar med föreläsningar och försäljning. För synlighets skull finns vi även i olika affärskomplex. Det som dominerar idag är större företag med många anställda, kanske främst män. Eftersom många centrala aktiviteter sker i Stockholm, Göteborg och Malmö känner vi att vi behöver göra mer med en lokal inriktning. Det är lokalt vi värvar medlemmar, syns, känns igen och har anknytning i samhället.
Har ni några tips till andra patientföreningar gällande insamling?
– Det gäller att ha en lokal anknytning med aktiviteter året runt, även sommartid. Vi måste synas hela året! Blekinge är ett litet landskap med många återvändare och turister. Ett tips är att samverka med idrottsföreningar, bilföretag och stora företag. Tillsammans gör vi skillnad. Tillsammans är vi starka. Tillsammans skapar vi något att vara stolta över.