Strålande solsken från en klarblå himmel, 18 intresserade medlemmar från Arosgubben, samt en mycket kunnig och engagerande guide. Förutsättningarna var de bästa inför besöket på Västerås Flygmuseum en söndag i början av maj.
Interiörbild från Västerås Flygmuseum.
Fler bilder än de som publiceras ihop med artikeln hittar ni i bildgalleriet. För att snabbt komma dit, klicka gärna HÄR.
---
Jag har passerat utanför Flygmuseet på Hässlö många gånger på väg till eller ifrån Björnön. Ofta har jag tänkt att det vore intressant att se, och veta mer om de flygplan som döljer sig innanför väggarna. Men som så ofta blir man "hemmablind" och tar sig inte tid att upptäcka det som finns i den närmaste omgivningen. Nu kom äntligen tillfället i form av en inbjudan till Arosgubbens vårträff den 7 maj.
Vi träffades utanför entrén strax före kl 10:00, en timme innan museet öppnade för allmänheten. Förväntningarna var på topp.
Vår guide Tom Ax tog oss med på en vandring mellan de olika flygplanen, men det var lika mycket en vandring i tiden. Han berättade om såväl byggnaden som vi befann oss i, som de flygplan som stod uppställda. Det är otroligt hur mycket historia som rymmer sig inom dessa väggar!
Imponerande ideellt arbete
Västerås Flygmuseum är en verksamhet som bedrivs helt ideellt. Flygplanen i museet ägs av privatpersoner och drygt hälften av dem används/flygs fortfarande, medan andra är delvis isärplockade.
Tom kunde på ett fascinerande sätt förmedla både detaljerad information om flygplanen, samtidigt som han på ett fint sätt inkluderade dem i ett sammanhang. Vi fick kort sagt en informativ historielektion. Vi fick veta en hel del om både första och andra världskrigen, samt om bakgrunderna till hur flygplanen kommit till, hur de utvecklats och i vissa fall hur de slutligen hamnat just här.
Jag är ingen tekniker men har lärt mig en hel del genom det jobb jag har. Vissa detaljer hade jag dock lite svårt att hänga med i, som exempelvis när det blev tal om olika typer av motorer och delarna i dem som vi kunde se och fick förklarade för oss. Andra delar av informationen gick betydligt lättare att förstå och de var både intressanta och lärorika. Det var också riktigt häpnadsväckande att se den mängd kablar och elektronikutrustning som finns i ett av de nyare planen - en SAAB 37 Viggen.
Skillnad i arbetsmiljökrav
Det är en sak att se flygplan uppe i luften, men en helt annan att stå på golvet intill dem. I det läget var det ingen skillnad om det var ett av skolplanen, Draken eller DC-3:an Daisy jag stod bredvid.
Jag kunde inte låta bli att reflektera över att flygplanen en gång i tiden har varit någons arbetsplats, och hur stor skillnaden är jämfört med dagens krav på arbetsmiljö och bekvämlighet. Dessvärre hade jag rätt svårt att föreställa mig att man satt bekvämt i katapultstolen i SAAB 32 Lansen eller de raketstolar som tillhört SAAB 35 Draken och SAAB 37 Viggen.
För mig känns det helt otroligt att dessa "plåtlådor" (ursäkta uttrycket) över huvud taget kunnat lyfta från marken. Det gäller oavsett om de använts i utbildningssyfte, till att transportera passagerare civilt eller släppa bomber och robotar i krig.
80-årig jubilar
Vid den 80-åriga DC-3:an ”Daisy” har förberedelserna pågått för fullt sedan en tid tillbaka, berättade Lasse som vi träffade utanför planet. Den gamla damen har gåtts igenom och fräschats upp för att kunna tas upp i luften igen. Hon har bland annat försetts med nytt högtalarsystem och stolar som inom kort ska monteras in m m. Tanken är att kunna ta ut henne inom någon vecka och arrangera flygningar för museets medlemmar.
Daisy har en lång och spännande historia som sträcker sig ända tillbaka till andra världskriget och då speciellt den 6 juni 1944, då hon deltog i invasionen av Normandie.
Övning ger färdighet
Under besöket fick vi även se flygsimulatorer för militär- och civilflyg. Det är en imponerande mängd instrument i cockpiten som piloten måste förstå, läsa av och navigera med. Det är verkligen något helt annat än att köra bil med "bara" hastighetsmätaren och vägen att hålla koll på. Det senare känns fullt tillräckligt för mig.
I filmens värld
Intill väggen på ena långsidan, stod en liten gul helikopter med texten "The Wasp" på sidan. Helikoptern är känd från James Bond-filmerna "You only live twice" och slutscenerna i "Goldfinger".
Sist men inte minst
Arosgubbens vårträff avslutades med fika och en pratstund vid borden. Därefter vi skildes åt.
---
Efter att vi lämnat Hässlö och Västerås Flygmuseum kan jag konstatera att det var väl värt ett besök. Jag är en erfarenhet rikare och har lärt mig en del om flygplan. Saker som gör att jag sannolikt kommer att vara lite mer observant nästa gång ett flygplan passerar ovanför huvudet på mig. Kanske jag händelsevis befinner mig någonstans där Daisy dyker upp, vem vet?
Ett varmt tack för en trevlig träff i gott sällskap.
Ett speciellt tack vill jag också rikta till vår guide Tom Ax på Västerås Flygmuseum för en mycket intressant genomgång/guidning.
Text och foton: Elisabeth Löfberg