Vad vi gjort 2022

Här kommer en redovisning över de aktiviteter vi haft under 2022

18 januari Årets första styrelsemöte. Referat från styrelsemötet finner du på denna länk

14 februari Snackkafé i Sundsvall

22 februari Styrelsemöte Referat från styrelsemötet finner du på denna länk

8 mars Snackkafé i Sollefteå

14 mars Snackkafé i Sundsvall

17 mars Årsmöte. Om årsmötet kan du läsa här och se en film

5 april hade vi information på strålningen i Sundsvall

7 och 8 april hade vi information på sjukhuset i Sundsvall

14 april hade vi snackkafé i Sundsvall Hasse, Bosse och Lauri gav målande berättelser om sina resor rörande prostatacancer. Många frågor och diskussioner kom upp efter deras genomgångar. Läkaren Staffan Smeds gav sina synpunkter på olika behandlingsformer. På nästa träff den 9 maj kommer urologsköterska att deltaga. Lennart Uggeldal berättade även att den 1 juni kommer ett antal patientföreningar att ställa regionpolitiker mot väggen. Mer information kommer senare.

15 april hade vi snackkafé i Sollefteå

27 april Styrelsemöte. Referat finner du här

28 april var det premiär för snackkafé i Härnösand. Ett tjugotal intresserade hade mött upp och som vanligt vid våra snackkaféer började träffen med kaffe och tårta. Det vara många som kände varandra redan tidigare, men många nya kontakter togs även. Efter kaffet hade ordförande Sture ett anförande om Prostatacancer och han berättade även om den ojämlika vården. Alla var överens om att det var ett lovvärt initiativ att starta ett snackkafé i Härnösand. Vi återkommer under hösten med fler kaféer i residensstaden. Ett stort tack till Arne Brostad som ordnat detta kafé framfördes till honom. Vi fick även sju nya medlemmar i Härnösand och är nu 108 medlemmar i staden.

Nästa aktivitet som sker i Härnösand år Sverigeresan den 2 juni vid ICA Maxi. Mer information om denna aktivitet kommer inom kort.

3 maj hade Träpatronerna premiär för sitt snackkafé i Örnsköldsvik. Ett femtontal intresserade hade mött upp till träffen. Vi träffades 13,00 och började med att ta för oss fika bestående av mackor vilka man fick göra själva och tårta samt kaffe eller te. Väl vid borden hälsade Anders Hörnblad välkommen och presenterade vår tanke med dessa träffar. Ett snackkafé är ett sätt att träffas och under otvungna förhållanden diskutera och prata om prostatacancer. Därefter blev det allmänt snack om olika turer vid sjukhusbesök och undersökningar mm som alla hade sina olika erfarenheter av och stämningen var mycket god. Ordförande Sture Henningsohn informerade om nyheter gällande OPT (Organiserad Prostatacancer Testning) och nya biopsiprov och mycket annat som kom fram vid frågestunden. Styrelseledamoten Eilert Rönnqvist informerade om en del mediciner och hjälp för sexlivet och var och hur man skulle gå tillväga för att skaffa dessa.. Alla tyckte att det var en trevlig och givande stund och önskade en fortsättning till hösten vilket vi ska göra. Vi får hoppas att denna första träff skapar ringar på vattnet så att fler kommer nästa gång. Vi återkommer till hösten med nytt snackkafé.

Här nedan kommer ett kollage på bilder från träffen

9 maj snackkafé i Sundsvall 29 gäster (inkl. styrelsemedlemmar) besökte mötet på Pingstkyrkan i Sundsvall.
Speciellt glädjande var att 5 kvinnor besökte mötet! Styrelseledamot Bosse Näslund hälsade samtliga välkommen och första punkten på mötet var att ta för sig av kaffe och god tårta.

Därefter var ordet fritt till besökarna att beskriva olika symptom från operation/strålning samt berätta om biverkningar man fått av läkemedel mot prostatacancer. Carina Backman, uroterapeut på Sundsvalls Sjukhus som var inbjuden föreläsare svarade även på frågor om läkemedel, biverkningar samt urinläckage som ibland förekommer hos patienter efter operation/strålning.

Carina visade även ett flertal effektiva skydd som används vid urinläckage och betonade också hur viktigt bäckenbottenträning är för de patienter som råkar ut för urinläckage. Det framkom att det naturligtvis kan var väldigt känsligt för de som råkar ut för detta, men att det finns hjälp och ingen kostnad tas ut för skydden. Ordförande Sture Henningsohn informerade kort
om nyheter från Prostataförbundets kongress som nyligen skedde bl.a. om cancerbehandling med Lutetium 177-PSMA-617 (ett radioaktivt läkemedel) som sker på Docrates Sjukhus i Helsingfors . Även frågor uppkom vilken strålbehandlingen som är effektivast - tidigare var det 35-39 strålningar numera förekommer 7 strålningar men med starkare dos. Därefter avtackades Carina Backman för sitt deltagande med en applåd samt present och ordförande Sture avslutade mötet

10 maj. Snackkafé i Sollefteå

23 maj. Styrelsemöte. Referat från mötet finns här

24 maj. Sture och Tord informerade i dag på PRO Ljustorps månadsmöte. Det kom ca 60 personer. Vi höll till ute i det fina försommarvädret så det fanns inte några möjligheter att visa bilder så det fick bli ett pratföredrag.

31 maj - 3 juni. Sverigeresan gästade Västernorrland med stopp i Övik, Sollefteå Härnösand oh Sundsvall.

Senast uppdaterad 08 juni 2022