Forskningsanslag till Umeå från Cancerfonden

Professor Anders Bergh får anslag från Cancerfonden för sin forskning. Källa VK 13/11-19

Cancerfonden har beslutat att dela ut en stor summa pengar till svensk cancerforskning. Umeå universitet är ett av åtta lärosäten i Sverige som får ett mångmiljonbelopp.

Det är hela 41 miljoner kronor som Cancerfondens forskningsnämnd har beslutat att ge till den mest framstående cancerforskningen vid Umeå universitet. En del av anslaget har de valt att ge till Anders Berghs forskning om prostatacancer. Det är ett av de 11 projekt i Umeå som får dela på de 41 miljonerna.

– Vad glad jag blir! Det är fantastiskt roligt och det betyder att vi kan fortsätta med några spår som vi precis har upptäckt. Målet är att hitta bättre metoder för diagnos och behandling. Det kan också leda till att behandlingarna bli mer effektiva, säger Anders Bergh i ett pressmeddelande.

Anders Bergh får 6,75 miljoner kronor i projektanslag och även 6 miljoner kronor i ett utökat stöd för hans forskning om hur cellerna skiljer sig åt när prostatacancern är ofarlig gentemot när den är farlig.

Totalt delade Cancerfonden ut 670 miljoner kronor till cancerforskning runtom i Sverige.

– Det är en fantastisk känsla att få dela ut ett rekordbelopp till svensk cancerforskning, pengarna räddar liv, säger Klas Kärre, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

Axel Turborn