Usel tillgång på lokala erektionsmedel

EDIT: Från 21 oktober finns Invicorp att beställa igen.

Det har på svensk marknad länge bara funnits fyra lokala injektionsmedel som kan ge erektion för män utan fungerande sexnerver (potenspiller som tadalafil och sildenafil kräver någorlunda fungerande erektionsnerver). Just nu är situationen ännu sämre, nu finns bara krämen Vitaros kvar på apoteken. Vi som fått erektionsnerverna kraschade vid prostatabehandlingar hamnar i kris, för många känns det som rena katastrofen för samlivet.
Detta är vad som hänt:

Älskade erektionssprutan Invicorp

Den älskade sprutan Invicorp är nu restnoterad av tillverkaren Evolan till mars 2025 och bara ett fåtal förpackningar finns kvar på enstaka apotek. Evolan har dessutom sedan en tid problem att få fram tillräckligt med förpackningar, och fabriken håller på att byggas ut. Den kommer dock inte vara klar förrän 2026. Evolan senaste besked är att trots restnoteringen kan dock mindre leveranser komma att ske av sprutan till enstaka apotek. Detta som bäst fr o m november. Det kommer även fortsatt kunna vara svårt att få tag på Invicorp, sannolikt ända fram till att den utbyggda fabriken med högre kapacitet är igång 2026.

Dessutom är även den andra injectionssprutan på marknaden, Caverject (aktivt ämne alprostadil) restnoterad, och det sedan länge. En status som enligt nya besked och beroende på styrka kommer bestå i minst en månad till, respektive minst till nyår. Men dessa datum kan snabbt ändras, Caverject har under åratal oftare varit restnoterat än tillgängligt från den belgiska tillverkaren Pfizer, så spåren förskräcker.

Vad gäller alprostadil som kräm fanns förr injektionsstiftet Bondil ganska ofta tillgängligt. Men det var över två år sedan. Så nu efter flera års restnotering hos tillverkaren Pfizer har den stora importören Medartuum tröttnat, och helt enkelt avregistrerat licensen, importen upphör.

Så det enda medel som nu finns kvar just nu är tyvärr det sämsta, alprostadilkrämen Vitaros som ska droppas ner i urinöppningen. Medlet ger tyvärr många användare utslag, svid och värk, både på och i penis. Medan andra är nöjda med funktionen. Vitaros tillverkas av brittiska The Simple Pharma Company Limited (deltar ej i Fass).

Så här står vi nu, med ännu större svårigheter att få till ett fungerande sexliv.
Vi är tiotusentals med kraschade erektionsnerver som fortfarande älskar att njuta sexuellt, men vi kanske måste räkna med en höst med mindre njutning. Alla vi som tycker att livet utan erektion inte är så skönt som det ska kunna vara.”

(text hämtad från bloggen Lem och liv som drivs privat av Prostatabrödernas ordförande Per Gulbrandsen)