Särskild Facebookgrupp för dig med spridd prostatacancer

Är du drabbad av spridd prostatacancer? Då finns det en särskild sluten Facebookgrupp att söka dig till för stöd, diskussion och information. Den heter ”Spridd Prostatacancer (för diagnostiserade)” och ligger äntligen uppe igen efter att i höstas blivit kapad. Gruppens administratör Thomas Stenbäck blev tvungen att lägga ned den och starta den nya grupp som nu fungerar.

Norrsken (Facebookgruppen Spridd Prostatacancer)

Så här skriver nyhetsmannen Henrik Frenkel (själv drabbad) om FB-gruppen:

”Idén till gruppen föddes när Thomas, jag, förbundets vårdpolitiske talesperson Calle Waller och några andra med spridd PC inte riktigt kände igen oss i övriga PC-grupper. Vi har en obotbar PC, och våra frågeställningar är så mycket mer än monitorering, operation eller strålning. Vi är nördigt nyfikna på kommande generationer av kombinationsbehandlingar som kan hålla oss vid liv ett år eller två, eller fler. Svår cancer öppnar också upp för mer existentiella frågeställningar om våra cancerresor.

När gruppen ”Spridd Prostatacancer” öppnades, så kändes det som att komma hem. Äntligen några som sitter i samma båt, och som jag kan identifiera mig med.
Vi var över 100 medlemmar när vi var tvungna att släcka ner. Nu hoppas vi att alla ni som var med tidigare går med igen. Och även alla ni som inte hann upptäcka gruppen.”

Den här slutna Facebookgruppen dit alla med spridd prostatacancer alltså är välkomna att söka medlemsskap hittar du här