Antalet män som lever med prostatacancer har ökat enormt

Calle Waller har överlevt sin prostatacancer i 20 år tack vare alla nya behandlingar som tillkommit under åren. Orsak? Bättre läkemedel och behandlingar gör att vi lever längre, även med cancersjukdom.

Prostatacancerförbundets sjukvårdspolitiske talesperson Calle Waller är även adjungerad styrelsemedlem i Prostatabröderna

Calle Waller, prostatacanceröverlevare i 20 år

De senaste åren har forskningen vad gäller nya behandlingar gått fort. Återkommande introduceras nya behandlingsmetoder som gör att patienter även med svår cancer gång på gång kunnat få ett längre liv.

En av dem som själv är ett levande exempel på utvecklingen är Calle Waller, Prostatacancerförbundets vårdpolitiske talesperson sedan många år. Få svenskar vet så mycket om prostatacancervärlden som han.
Sveriges Radios reporter Katarina Gunnarsson träffade Calle Waller i hans lägenhet där telefonen hela tiden ringer. Inslaget kan avlyssnas här: