2024-09-01 Höstträff i våtmarksparken

Årets sista sommardag bjöd på vackert väder när drygt 20 medlemmar från Arosgubben hade hörsammat inbjudan till träffen i Johannisbergs våtmarkspark.

Agneta Näsström informerade om parken som invigdes 2021. Den är en av tre liknande multifunktionella vattenparker i Sverige som anläggs inom ramen för EU:s miljöprogram LIFE IP. Målsättningen med dem är att förbättra vattenmiljön i de mellansvenska vatten som rinner ut i och påverkar Mälaren och norra Östersjön. Agneta lärde oss hur dagvattnet från västra Västerås rinner genom sinnrika dammar, där det renas med hjälp av olika djup och växter innan det når ut i Mälaren vid Lövudden.

Förutom att få intressant information om anläggningen kunde vi även byta erfarenheter om vår sjukdom under den efterföljande promenaden. I bakgrunden fick vi samtidigt följa ett gäng fallskärmshoppare på deras färder genom luften, från flygplanet ner till det intilliggande flygfältet.

Tack vare det vackra vädret kunde till sist kaffe med dopp avnjutas utomhus.

Tack för kaffet och en trevlig dag!