Den 29 oktober åkte 37 st medlemmar på en resa med hemligt mål med Gun-Britt som reseledare. Så hemligt att även vår chaufför, Lasse, fick köra runt i rondellerna i Sala några extra varv innan vi kom rätt.
Entrén till Dragon Gate, foto: Bo Nilsson
Så småningom kom vi fram till Gävle och Järnvägsmuseet, där vi först serverades förmiddagsfika i en restaurangvagn, varefter vi fick en guidad rundtur i lokalerna med mängder av lok och vagnar både i full storlek och i miniatyrformat. Sveriges första ånglok, Förstlingen, från 1853 tillverkat av Bolinder Munktell i Eskilstuna i kopia fanns att beskådas liksom olika generationer av ånglok fram till diesellok och ellok tillverkade av ASEA. Vi fick även veta att Stambanorna var färdigelektrifierade 1942 (först var malmbanan 1915), samt t ex att en lokförare hade dubbelt så hög lön som en läkare år 1855.
Efter en utsökt lunch på Kungsådran i Älvkarleby åkte vi till Dragon Gate (f d hotell Älvkarlen), som ombyggts av kineser och med kinesiskt kapital (Mr Li), till ett annorlunda byggnadsverk med utställningslokaler, restauranger och blivande hotell. Där fick vi se en 100 m lång relief föreställande de 24 kinesiska regionerna samt många kinesiska tavlor med olika motiv från Kina. I en avdelning fanns en imponerande kopia av Terracotta-armén, som vår guide ingående berättade om liksom skulpturer och monument tillverkade i Kina ute på den stora utomhusplattan.
Hemresan, efter eftermiddagskaffe på Dragon Gate, slutade i Västerås ca kl 18.30 med förhoppningsvis nöjda resenärer.
Bo Nilsson